در این مقاله می خواهیم از سیر تا پیاز تور چابهار در خصوص معرفی خود این شهر و جاذبه هایش، سوغات و غذاهایش و راه های سفر به آن سخن بگوییم. تور چابهار سفری متفاوت و تقریبا ناشناخته در دل منطقه ای استراتژیک و تقریبا محروم در کشور خودمان است که با طبیعت منحصر به فرد و جاذبه های متفاوتش گردشگران را انگشت به دهان کرده است. ادامه مطلب را در تورگردان از دست ندهید تا پاسخ سوال هایتان را درباره چابهار یا چهار بهار بگیرید.  

 

تور چابهار

چابهار کجاست و به چه معنی است؟

 

شهر بندری چابهار در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود و به همین مناسبت در لنگرگاه آن کشتی‌ های اقیانوس‌ پیما و شناورهای بزرگ تجاری پهلو گرفته اند. به دلیل جاذبه های پرشمار طبیعی که در این شهر بندری وجود دارد به نام بهشت جنوب ایران ملقب شده است. از خوبی های بندر چابهار این است که برخلاف بندر عباس٬ از منطقه پرتنش خلیج فارس به دور مانده و تا حدودی دور از دسترس دشمنان منطقه ‌ای و جهانی کشورمان است.

چابهار از آب و هوایی معتدل و همیشه بهاری برخوردار است و به همین دلیل به آن چابهار یا چهار بهار گفته می شود. تور چابهار در همسایگی دریا و در مجاورت مدار راس السرطان تا حدودی میزبان بادهای موسمی و در نتیجه آب وهوای گرمسیری و معتدل با رطوبت نسبی است. فصل تابستان خنک ‌ترین فصل چابهار با حداکثر 31 درجه سانتی گراد است. این شهر در فصل زمستان با ۱۹ درجه سانتی‌ گراد گرم‌ ترین بندر جنوبی کشور است.

چابهار از مهم ‌ترین مناطق آزاد ایران است و به دلیل اینکه نزدیک ‌ترین مسیر برای کشورهای آسیای میانه به خصوص پاکستان و هندوستان برای دست یافتن به آب‌ های آزاد به شمار می رود، موقعیت استراتژیک به خصوصی را از آن خود کرده است.

 

تور چابهار

 

چطور به چابهار برویم؟

 

برای تور چابهار راه ‌های زیادی پیش روی گردشگران وجود دارد. همه چیز به میزان بودجه، زمان و سلیقه مسافران بستگی دارد.  تور چابهار را می توان به صورت زمینی و هوایی خریداری کرد. عده ای خودشان به جاده می زنند و با خودروی شخصی تور چابهار را تجربه می کنند. با این حال به دلیل دور بودن و طولانی بودن راه های استان سیستان و بلوچستان راحت ترین شیوه سفر، همان تور هوایی و خرید تور چابهار است. در وب سایت تورگردان انواع تور ارزان چابهار یا تور لحظه آخری ارائه می شود. در این نوع سفر از یک سو بلیط رفت و برگشت و از سوی دیگر اقامت، یکجا رزرو می شود.

 

تور چابهار با هواپیما

برای رزرو تور چابهار اول باید بلیط رفت و برگشت را خریداری کرد. تور چابهار با هواپیما حدود یک ساعت و نیم طول می ‌کشد. بسته به کلاس پروازی و نوع ایرلاینی که انتخاب می کنید قیمت آن نیز کم و زیاد می شود. برای خرید بلیط ارزان قیمت هواپیما پیشنهاد می شود به دنبال بلیط لحظه آخری باشید. بعد از تهیه و خرید بلیط هواپیما از طریق همین سایت می توانید اقامت خود را در یکی از هتل های چابهار رزرو کنید. اگر هم چندان سخت گیر نیستید، اقامتگاه‌ های بومگردی چابهار نیز حال و هوای خاص خودش را دارد.

 

تور چابهار با اتوبوس

قیمت تور چابهار ارزان تر نیز امکان پذیر است اگر با اتوبوس آن را تجربه کنید. بد نیست بدانید فاصله تهران تا چابهار با اتوبوس حدود ۱۹ ساعت و نیم است به طول می انجامد. با این حال تجربه سفر جاده ای هم برای گردشگران، خاص و منحصر به فرد خواهد بود. بسیاری از طبیعت گردان و علاقمندان به بومگردی برای درک هر چه بیشتر زندگی بومی سفر با اتوبوس را انتخاب می کنند.

 

تور چابهار

 

تور چابهار با خودروی شخصی

عده ای در سفرهای داخلی معمولا ترجیح می دهند با خودروی شخصی سفر کنند. شاید با توجه به هزینه کردن برای بنزین، سفر با اتوبوس به صرفه تر باشد ولی عده ای سفر با خودروی شخصی را خصوصی تر و و راحت تر از اتوبوس می دانند. مسیر تهران چابهار کمی طولانی است و تنها به آن هایی که واقعا عاشق رانندگیِ طولانی در جاده های دور و دراز هستند توصیه می شود. برای تور چابهار با خودروی شخصی می بایست وارد بزرگراه خلیج فارس شده، از مسیر قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم گذشته و خود را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. بعد از آن باید شهر زیبای چابهار را مقصد خود قرار دهید. 

 

سفر به چابهار با قطار

برای تور چابهار با قطار خط ریلی مستقیمی وجود ندارد. برای این منظور باید بلیط قطار تهران-بندرعباس را خریداری کرده و از بندرعباس تا چابهار را با اتوبوس بروید. راه دیگر این است که از قطار زاهدان استفاده کنید. اگر چنین تصمیمی دارید بهتر است از قبل، بلیط اتوبوس را هم خریداری کرده و از ساعت حرکت آن مطمئن شوید.

 

تور چابهار

 

هتل‌ ها در تور چابهار

 

انتخاب تور چابهار با اقامت در هتل های این شهر جزو راحت ترین شیوه های سفر به این منطقه است. هتل های چابهار را نمی توان جزو لوکس ترین و گران ترین هتل های کشور به شمار آورد ولی به دلیل امکانات بی نظیری مثل چشم انداز دریای عمان و پلاژهای ساحلی با استقبال زیادی از سوی مسافران تور چابهار مواجه شده اند. بیشتر هتل ‌ها در تور چابهار امکانات و خدمات مناسب و خوبی دارند و پرسنل آن ها برخوردی بسیار خوب و حرفه ای با میهمانان برقرار می سازند. هتل لیپار چابهار از معروف ترین هتل های تور چابهار است که در کرانه ساحل قرار گرفته است و باغستانی اختصاصی دارد. هتل لاله چابهار، هتل ونوس چابهار، هتل جهانگردی چابهار، هتل فرودس چابهار، هتل سپیده چابهار، هتل صدف چابهار، هتل شاهان و هتل آذین چابهار از معروف‌ ترین و بهترین هتل ‌های چابهار محسوب می شوند. به همین دلیل اغلب، تور چابهار بر روی این هتل ها برگزار می شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازیم.

 

هتل لیپار در تور چابهار

هتل  چهار ستاره لیپار معروف ترین هتل ساحلی این شهر است که در 3 طبقه از میهمانان تور چابهار پذیرایی می کند. اتاق ‌های هتل از امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره برخوردار بوده و بعضی از آن ها رو به دریا است. از قاب پنجره اتاق هایش می توان دریای عمان و اقیانوس را به تماشا نشست. بعضی از اتاق‌ های هتل نیز چشم اندازی از باغ اختصاصی هتل را به خود اختصاص داده اند. هنگام رزرو تور چابهار در سایت تورگردان می توان هر یک از این اتاق ها را بسته به سلیقه خود انتخاب کرد.

از امکانات ستودنی رستوران هتل لیپار رستورانی با غذاهای بسیار متنوع ولی با کیفیت است که نگرانی میهماناش را برای صرف نهار و شام برطرف کرده است. هتل لیپار امکانات رفاهی متعدد و لوکسی مثل استخر، سونا، سالن بیلیارد و باشگاه بدن سازی دارد. از دیگر مزایای هتل لیپار نزدیک بودن به مراکز خریدی همچون بازار ابریشم، بازار صدف، بازار طلا و بازار فردوس است.  

 

هتل لاله در تور چابهار

از دیگر هتل‌ های چهار ستاره در تور چابهار، هتل لاله است که فاصله چندانی با ساحل های چابهار ندارد. این هتل یکی از هتل ‌های زنجیره ‌ای لاله است که در شهرهای مختلف کشور احداث شده اند. هتل لاله دو طبقه است و اتاق های متنوعی برای نفرات و سلایق مختلف دارد. محوطه هتل برای پیاده ‌روی در صبح ها جان می دهد. از امکانات تور چابهار در هتل لاله، رستوران، کافی شاپ، استخر و سالن بدنسازی و مغازه های مختلف است. برای آن هایی که با هدف کسب و کار، تور چابهار را انتخاب کرده اند، یک سالن همایش نیز ساخته شده است.

 

هتل آذین در تور چابهار

اگر به دنبال هتلی سه ستاره با قیمتی مناسب تر می گردید، هتل آذین نیز گزینه خوبی است. هتل آذین 22 اتاق را در 2 طبقه جای داده و فضایی دنج ولی نه چندان بزرگ را به خود اختصاص داده است. تور چابهار در هتل آذین از امکاناتی مثل صبحانه رایگان، نزدیکی به دریا و ترنسفر فرودگاهی برخوردار است.

 

تور چابهار

 

سوغاتی‌ در تور چابهار

 

بسیاری از مسافران، تور چابهار را بیش از هر چیز به دلیل خرید کردن، انتخاب می کنند. چابهار، منطقه آزاد است و چیزهای زیاد و متنوعی برای خریدن در آن پیدا می شود. از خوراکی های خوشمزه گرفته تا صنایع دستی مردم بلوچ. پیشنهاد می شود از تور چابهار حتما برای خودتان یادگاری تهیه کنید چرا که صنایع دستی این شهر، اختصاصی است و نمونه اش در سایر نقاط کشور و در هیچ جای جهان یافت نمی شود.از سوغات خوراکی تور چابهار می توان به شیرینی لندو و ماهی اشاره کرد که به طور مفصل در مقاله سوغات چابهار به آن پرداخته ایم. مهمترین صنایع دستی تور چابهار نیز سوزن ‌دوزی چابهار؛ سکه ‌دوزی چابهار؛ زری‌ دوزی؛ معرق صدف؛ گلیم بافی؛ حصیر بافی؛ وسایل زینتی و سنگ‌ های قیمتی است که در آن مقاله به آن ها نیز به طور مفصل اشاره شده است.

 

غذا در تور چابهار

 

تور چابهار از آن سفرهایی است که بیش از همه باید در آن ماهی خورد. در بخش «سوغات در تور چابهار» اشاره کردیم که از سوغاتی های خوردنی این شهر، ماهی است ولی شاید حمل و نقل ماهی از چابهار به شهر خودمان کار چندان آسانی نباشد. بهترین راه این است که تا وقتی از تور چابهار لذت می برید چندین نوبت ماهی بخورید. ماهی، پادشاه غذاهای تور چابهار است. با این حال باید خاطر نشان کرد که غذاهای محلی چابهار تنها به ماهی محدود نمی شود. غذاهای بلوچی که در رستوران های مخصوص سرو می شود، بسیاری از گردشگران را شیفته خود کرده است.  در ادامه به معرفی چند نمونه از غذاها در تور چابهار می پردازیم.

 

تور چابهار

 

قلیه ماهی در تور چابهار

قلیه ماهی را بسیاری از شهرهای جنوبی و ساحلی کشور سرو می کنند ولی قلیه ماهی در چابهار عطر و طعم دیگری دارد. خورش قلیه ماهی ترکیبی از ماهی، تمبر هندی، سیر، پیاز و سبزیجات معطر است. قلیه ماهی در همه رستوران های چابهار یافت می شود.

 

کراهی میگو

میگوهای دریای عمان عطر و طعم دیگری به تور چابهار می دهند. اگر کسی به چابهار بیاید و میگوی عمان را نچشد، گویی چیزی در سفرش کم گذاشته است. مردم چابهار با این نوع میگو غذایی به نام کراهی میگو درست می کنند که با پیاز و گشنیز تفت می خورد. در این غذا ادویه آچار نیز که از ادویه های مخصوص چابهار است ریخته می شود. ترکیب گشنیز و ادویه آچار، عطر به خصوصی به این میگو می دهد. میگو بعد از تفت خوردن باید دم شود و بعد، سر میز میهمانان تور چابهار قرار بگیرد.  

 

کباب تنورچه در تور چابهار

تور چابهار با کباب تنورچه نیز همه را انگشت به دهان کرده است. این کباب مخصوصِ مردم چابهار است که با گوشت گوسفندی آماده می شود و کبابی تنوری است. بیشتر رستوران های با کیفیت در تور چابهار، تنورچه را نیز در کنار غذاهای دریایی سرو می کنند.

 

تباهگ

تباهگ از غذاهای مخصوص مردم بلوچ است که با گوشت قربانی خشک شده و نمک سود شده درست می شود.گوشت ها را نمک می پاشند و روی طناب آویزان می کنند تا ظرف 4 تا 5 روز خشک شوند. تباهگ بیش از همه در ماه رمضان رواج دارد و آن را با برنج می خورند.

 

آبگوشت تیموش و املت سوزی

تیموش آبگوشت محلی چابهار است که با نان  به خصوصی به نام دوتینی سرو می شود. املت سوزی املتی بسیار لذیذ و پرطرفدار است که نامش را از سبزی سوزی گرفته اند. برای درست کردن این املت از پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، سیر و سبزی سوزی استفاده می‌ کنند.

بتو‌ماش، تخلان، شیر چای و بسیار غذاها و نوشیدنی های این شهر در تور چابهار برای گردشگران دلچشب و متفاوت است.

 

تور چابهار

 

بازارها در تور چابهار

 

بیشتر افرادی که تور چابهار را خریداری می کنند هدف اصلی شان از سفر به این منطقه خرید کردن است. بسیاری از کالاها در شهر چابهار به دلیل بندری بودن بدون هزینه گمرکی وارد می شود مو به همین دلیل قیمت آن ها در مقایسه با سایر بازارهای کشور مناسب تر است. برای خرید ناین محصولات هم می توان به بازارهای سنتی و هم به مراکز خرید مردن سر زد. گردشگران حرفه ای تور چابهار خوب می دانند که هر محصولی را در کدام بازار پیدا کنند. پس اگر شما هم به دنبال خریدی با برنامه در تور چابهار هستید مقاله تورگردان در خصوص بازارهای چابهار را مطالعه کنید.  

 

برای رزرو تور چابهار با ارزان ترین قیمت و تور لحظه آخری این شهر با تورگردان همراه باشید.