تورگردان | جتسجوی لحظه ای تور | تور کیش،تور مشهد،تور چابهار

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

کوفته تبریزی و طرز تهیه آن

کوفته تبریزی معروف ترین غذای تبریز

کوفته تبریزی یکی از خوراک‌های شهر ایران است که در سطح جهانی شهرت دارد. این غذا مخصوص شهر تبریز است ولی در بسیاری از شهرهای آذربایجان طبخ می شود. تهیه کوفته تبریزی کار مشکلی است زیرا اگر حرفه‌ای نباشید ممکن است کوفته‌ها اصطلاحا باز شوند.

برای تهیه این غذا به گوشت، سبزیجات معطر، لپه نخود، تخم مرغ آب پز، برنج پخته، گردو، آلو تتخشک، پیاز داغ، زرشک، رب گوجه‌فرنگی و زعفران نیاز دارید.

مواد اولیه وفته تبریزی

۱ یک تخم‌مرغ آب‌پز.

۲- پیاز ۱ پیاز خرد کنید، عصاره را فشار دهید و خمیر را نگه دارید (همان طور که در ویدئو نشان‌داده شده‌است).

۳- پیاز با اندازه متوسط ۱.

۴. گیاهان را از بین ببرید.

۵- پخت‌وپز پیش از پخت ۱ / ۳ فنجان

۶- شخم زدن گردو، خشک کردن زردآلو و خشک کردن خشک (همان طور که نیاز است).

۷- فن ۵ - ۷ پیمانه آب را بجوشانید.

 

طرز تهیه کوفته تبریزی

۱. نخود زرد را در یک قابلمه بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید تا آن‌ها را بپوشاند و به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت و تخلیه خفیف به آرامی بجوشد.

۲- پیاز بریده‌شده را در دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی سرخ کنید تا طلائی.

۳. پیاز رنده‌شده را در یک کاسه بریزید، نخود سبز را بردارید و ۱ / ۳ فنجان برنج پخته‌شده را اضافه کنید.

۴. گوشت گاو را به کاسه اضافه کنید و مخلوط کنید.

۵- را اضافه کنید، فلفل چیلی خام، نمک و گیاهان minced را اضافه کنید (۱ / ۸ از گیاهان را برای استفاده در مرحله ۹) تا کاسه بریزید و به خوبی مخلوط کنید.

۶- یک تخم‌مرغ را بزنید و آن را به کاسه بریزید و به طور کامل مخلوط کنید.

۷- یک تکه از مخلوط را بردارید. چیزهایی با ۱ / ۸ از تخم‌مرغ آب‌پز، گردو، زردآلو خشک‌شده و barberries خشک. لبه‌ها را فشار دهید و لبه‌ها را نیشگون بگیرید و شکل گوشت را شکل دهید.

۸- بازگشت به قابلمه پیاز، اضافه کردن زردچوبه، مخلوط ادویه فارسی (Advieh)، فلفل چیلی خام و سرخ کردن به مدت ۵ دقیقه.

۹- یک قاشق سوپ خوری گوجه‌فرنگی و بقیه گیاهان را اضافه کنید، به خوبی به هم بزنید و به مدت ۵ دقیقه سرخ شوید.

۱۰. آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و تکان دهید.

۱۱- را در قابلمه بگذارید، بگذارید نیم ساعت بپزد.

۱۲- را بیش از ۳۰ دقیقه به مایع تبدیل کنید و در مدت ۳۰ دقیقه با گرمای کم به جوش و خروش خود ادامه دهید.

منبع:
غذاهای محلی شهرهای ایران

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

تفریحات کیش در تابستان و فصل گرما

تفریحات دریایی کیش و کلوپ های آبی جزیره در مقالات متعددی در وبلاگ تورگردان معرفی شده است. در مطلب امروز به معرفی 10 مورد از این ورزش های آبی می پردازیم و قیمت و شاریط هر کدام را به تفکیک مطرحی کنیه تفکیک مطرحی کنیه تفکیک مطرحی

1. غواصی

غواصی ، از خاص ترین تفریحات دریایی کیش است و خانم ها و آقایان از 10 سال به بالا می توانند آن را نتجدبه کقانم ها و آقایان از 10 سال به بالا می توانند آن را نتجد. هیچ لذتی بالاتر از آن نیست که در اعماق خلیج فارس شناور شوی و ماهیان رنگارنگ و غول آسا هم دور نو برت فارس شناور شوی و ماهیان رنگارنگ و غول آسا هم دور نو. پوشش مرجانی سواحل شرقی جزیره کیش فرصتی را فراهم کرده تا وسوسه غواصی از نوع اسنورکلینگ و نایت شنارب زدبده رده تا وسوسه غواصی از نوع اسنورکلینج و ناهت شنارب. در ضمن به کمک عکاسی ماکرو می توانید لحظات زیبایی را که در زیر آب هستید ثبت کنید.

سایت های متعددی برای غواصی در کیش وجود دارد که از سطح مبتدی تا حرفه ای برای این منظور در کیش وجود درد ه از سطح مبتدی تا حرفه ای برای این منظور برنامه قیزات شرتود ضمن اینکه در هیچ کدام از سطوح نیازی به یاد داشتن شنا نیست.

هزینه غواصی: 150 هزار تومان (بلیط با تخفیف 35 درصدی موجود است)

مدت زمان: 40 دقیقه آموزش ، 20 دقیقه در آب

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه:  غواصی در کیش

 

تفریحات دریایی کیش

 

2.  قایق سواری

شاید قایق سواری تفریحی ساده و تکرای به نظر برسد که نمونه اش در دریای شمال هم زیاد دیده می شود. ولی باید گفت قایق سواری در خلیج فارس لذت دیگری دارد. انواع قایق های تندرو, معمولی, دوموتوره, بادبانی, پدالی و پارویی و ... در دسترس کیش جزیره در است و جزو  ورزش های آبی  منحصر فرد به به شمار می رود. از این ها جالب تر و جذاب تر قایق سواری با قایق های کف شیشه ای است. اگر اهل هیجان نیستید بهتر است سوار این قایق ها نشوید چون منظره آب در زیر پایتان می تواند به همان اسبد زه همان اسببد.

مدت زمان قایق سواری در انواع مختلف بین 10 تا 30 دقیقه است.

مقرون به صرفه ترین قایق ها ، قایق های پدالی و پارویی و قایق های کف شیشه ای با حدود 30 تومان قیندت. قایق های بادبانی هم معمولا بیشترین قیمت ها را در بر می گیرد و باید بالای 150 تومان برای آن ها هردز.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه:  قایق سواری در کیش

تفریحات دریایی کیش

حتما بخوانید: امکانات ورزشی هتل ترنج و هتل داریوش

3. چتر پاراسل

آن هایی که طالب هیجانی آمیخته با آرامش اند ، باید به سراغ چتر پاراسل بروند. چتر پاراسل نوعی چتربازی بر بلندای خلیج فارس است. این چترها به قایق هایی روی آب وصل می شوند و با حرکت قایق در آسمان حرکت می کنند, بنابراین استفاده از آن ها خیلی تخصص نیاز ندارد و غیر حرفه ای ها هم می توانند آن را تجربه کنند. کسی که پاراسل را هدایت می کند ، معمولا افراد را زیاد بالا و پایین می کند. حتی اگر کسی طالب هیجان بیشتر باشد ممکن است او را روی آب بیاورند تا تنی هم به آب بزند و همزمان تناب زو را روی آب بیاورند تا تنی هم به آب بزند و ه ه همان بناب زو را روی آب بیاورند تا تنی هم به آب بزند و ه ه همان تناب زو را روی آب بیاورند تا تنی هم به آب بزند و ه ه همان شناب ز چتر پاراسل تفریحی بی نظیر است که تنها در جزیره کیش برایتان امکان پذیر است. این فرصت را از دست ندهید.

هزینه: 120 تومان (بلیط با 35% تخفیف موجود است)

مدت زمان: 30 دقیقه گشت دریایی و 6 تا 8 دقیقه بر فراز آب

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه در کیش:   پاراسل 

 

تفریحات دریایی کیش

 

4.جت اسکی

جت اسکی یک تفریح ​​آبی نسبتا قدیمی است که خیلی سال است در آب های خلیج فارس به عنوان یکی از تفریحات شاردرد کیسال حات در ب های خلیج فارس به عنوان ز از تفراحات شاردردد کسانی که عاشق بالا رفتن آدرنالین خون هستند و از سرعت خوششان می آید این برنامه را همیشه ده لیسنتاردد جت اسکی ها معمولا ظرفیتی دو نفره دارند ، پس یادتان باشد رفیق شفیقتان را هم با خود ببرید.

هزینه: 50,000 تومان

مدت زمان: 15 دقیقه

تفریحات دریایی کیش

 

5. شاتل

شاتل یکی از تفریحات دریایی پر طرفدار در جزیره کیش است. باید سوار یک تیوب شوید که به قایقی بسته شده است. به تنهایی یا چند نفره سوار آن می شوید و نفستان را حبس می کنید، چون قرار است با سرعت زیاد روی آب کشیده شوید.  شاتل مدام تکان می خورد و حتی ممکن است هنگام حرکت در آب پرتاب شوید اما نگران نباشید چون این موضوع بخشی از هیجان شاتل سواری است. خیلی ها خودشان به قایقرانان می گویند آن ها را عمدا در آب بیندازند تا کیفشان حسابی کوک شود.  

هزینه: 50 هزار تومان (بلیط با تخفیف 30% موجود است)

مدت زمان: 15 تا 20 دقیقه

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: شاتل سواری در کیش

تفریحات دریایی کیش

 

6. بنانا

بنانا چیزی شبیه به شاتل ولی کمی فانتزی تر است و بچه ها هم می توانند به همراه بزرگترها سوار آن شوند. این تیوپ که شبیه به یک موز به رنگ زرد طراحی شده است به کمک قایقی تندرو کشیده می شود. برای استفاده از این وسیله باید حداقل 4 نفر بلیط تهیه کنند.

هزینه: 45 هزار تومان ( هم اکنون تخفیف 22 درصدی هم موجود است)  

مدت زمان: 15 تا 20 دقیقه

مقاله تورگردان راجع به شاتل سواری و بنانا سواری را از دست ندهید.

تفریحات دریایی کیش

 

7. اسکی روی آب

اسکی روی آب از تفریحات دریایی بسیار شیک در جزیره کیش است که برای انجام آن باید کمی حرفه ای بود. لازم به ذکر است که نخستین سایت اسکی روی آب خاورمیانه در جزیره کیش قرار دارد. وقتی پاها به اسکی وصل می گردد، با سرعتی در حدود 30 کیلومتر بر ساعت روی آب کشیده می شود. این تفریح به دو صورت انجام می شود: اسکی روی آب با قایق یا اتصال اسکی به قایق موتوری

در کِیبل اسکی، شخص اسکی کننده کابلی را در دست می گیرد که به نوک برج دریایی متصل است و عموما پاراگلایدر هم به آن وصل می شود. در این بازی امکان سرویس دهی به 12 نفر به صورت همزمان و با سرعت 28 تا 62 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

هزینه: 60000 تومان

مدت زمان: 20 دقیقه

مدت زمان کیبل: 60 دقیقه

کسب اطلاعات بیشتر درباره این تفریح: اسکی روی آب در کیش

تفریحات دریایی کیش

 

8. شناور آکواریوم

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که همیشه آرزو داشته اند سوار زیردریایی شوند و اعماق آب را ببینند؟ این آرزو هم اکنون برای هر کسی دست یافتنی است. شناور آکواریوم تا عمق سه متری آب پایین می رود و شما را از لذت تماشای حرکات آبزیان سرشار می کند.

هزینه: حدود 30هزار تومان

هزینه کودک زیر 3 سال: رایگان

زمان استفاده: هر روز 10:00 تا 17:00 هر یک ساعت یک بار

کسب اطلاعات بیشتر درباره این تفریح: آکواریوم کیش و تماشای آبزیان 

تفریحات دریایی کیش

 

9.ماهیگیری

افراد زیادی عاشق ماهیگیری اند. ماهیگیری یک تفریح فوق العاده لذت بخش است که باید آن را فرا گرفته باشید. اگر جزو تیم های ماهیگیری هستید یا به صورت تفریحی این رشته را فرا گرفته اید، باید کلوپ های ماهیگیری را نیز از میان جاهای دیدنی کیش تجربه کنید. اگر هم این کاره نیستید جای نگرانی نیست، فقط کافی است علاقه داشته باشید. در آن جا همه تجهیزات لازم را در اختیارتان قرار می دهند و کمک می کنند بتوانید ماهی هایی بزرگ بگیرید. برای این کار باید سوار شناور شوید و به جاهایی بروید که به ماهیگیری اختصاص داده شده است.

هزینه ماهیگیری ترولینگ با شناور: 350000 تومان برای 1 تا 5 نفر

مدت زمان: 3 ساعت

هزینه ماهیگیری ثابت با شناور: 180000 تومان برای 1 تا 3 نفر

مدت زمان: 3 ساعت

کسب اطلاعات بیشتر درباره این تفریح: ماهیگیری تفریحی در کیش

تفریحات دریایی کیش

 

10. فلای بورد

فلای بورد تجربه ای شبیه به پرواز در چند متری آب است. در این دسته از تفریحات دریایی جزیره کیش ، افراد با شلنگی 18 متری به جت اسکی متصل می شوند و در ارتفاع 12 منترای یپدد با شلنگی 18 متری به جت اسکی متصل می شوند و در ارتفاع 12 منترای آپده شلنش افرادی که قبلا تجربه سوار شدن بر فلای بورد را داشته باشند می توانند آن بالا مانورهایی نمایشی هم به راه بیندازند و تجربه هیجان انگیزشان را خاطره انگیزتر کنند.

هزینه: 200 هزار تومان (بلیط با تخفیف 21% موجود است)

 مدت زمان: 15 تا 20 دقیقه

کسب اطلاعات بیشتر درباره این فعالیت تفریحی:   فلای بورد 

تفریحات دریایی کیش

 

برای آگاهی از پکیج های  تور کیش  و سایر تفریحات دریایی جزیره به سایت  تورگردان  سر بزنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

جاذبه های گردشگری تبریز

 

آثار تاریخی تبریز

شهر تبریز در بزنگاه‌های تاریخی ایران به خصوص در قرون اخیر نقش بسزایی داشته است. طبیعی است که آثار تاریخی زیادی از دوران و حکومت‌های مختلف در تبریز به جا مانده‌ باشد که امروزه تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شهر شده‌اند. از میان جاهای دیدنی تبریز آثار تاریخی برای تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به بناهای قدیمی جالب توجه است.

     

1. مسجد کبود تبریز  

مسجد کبود تبریز

 

چند سال گذشته اواخر تابستان با خانواده مشغول ایرانگردی بودیم که سر از تبریز در آوردیم. اول از همه سراغ مسجد کبود، از معروف ترین جاهای دیدنی تبریز را گرفتم. گنبد زیبای آجری مسجد از یک طرف و کاشی کاری های زیبای آن از طرف دیگر باعث شهرت آن شده است. این مسجد به دلیل داشتن کاشی های فیروزه ای که از قرن نهم هجری به یادگار مانده «کبود» نامیده می شود. کاشیکاری ها تنوع و ظرافتی بی نظیر دارد و اوج هنر استادکاران ایرانی را به نمایش می گذارد. این کاشیکاری ها به شکلی زشت مرمت شده اند و مثل یک چینی شکسته بندی شده هر گوشه اش تکه تکه های سفید توی ذوق می زند. مسجد کبود صحن بزرگ و چهارگوشی دارد که در گذشته های نه چندان دور شبستان هایش پناهگاه مستمندان و محل زندگی طلاب علوم دینی بوده است. این مسجد از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز است.    

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد کبود تبریز (گزارش ویدئویی و تصویری)

 

2. ارگ علیشاه؛ از دیدنی های تاریخی تبریز  

ارگ علیشاه تبریز

 

برای آن هایی که مثل من علاقه به بناها و آثار تاریخی دارند ارگ علیشاه نیز دیدنی است. این بنا که جزو تاریخی ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود به یکی از نمادهای شهر تبدیل شده است. متاسفانه خیلی ناراحت شدم وقتی دیدم این بنا به خوبی حفظ نشده و در حال تخریب است. ارگ علیشاه به قرن 8 هجری بر می گردد و یادآور شکوه این شهر در گذشته های دور است. ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری تبریز است و آن را به نام های طاق علیشاه، ارگ تبریز و مسجد علیشاه نیز می شناسند. طاق بزرگ این ارگ که از طاق کسری ( در معماری باستانی ایران و هم اکنون در کشور عراق) عریض تر است باعث شده این سازه را اوج هنر معماری به شمار آوریم. معماران ایرانی در گذشته خالق بهترین ها بوده اند.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارگ علیشاه تبریز

 

3. مسجد جامع تبریز  

مسجد جامع تبریز

 

مسجد جامع به دوره سلجوقیان بر می گردد و در نزدیکی بازار تبریز قرار گرفته است. وقتی این بناها و جاهای دیدنی تبریز را در نزدیکی همدیگر بازدید می کردم به خوبی می توانستم شهر قدیم تبریز را تصور کنم. برای زمان خودش این بازارها، ساختمان ها و مساجد حکایت از شهری مدرن و با بهترین امکانات داشته است. شوربختانه مسجد جامع هم گرفتار زلزله شده بود و بخش های مهمی از آن رو به ویرانی بود ولی هنوز شکوه بنای آجری آن مثل همه بناهای آجری دوره سلجوقی چشم نواز بود. گلدسته های مسجد که جزو شاهکارهای معماری ایرانی بوده اند هنوز پابرجا هستند. از سایر جاهای دیدنی تبریز می توان به مقبره الشعرا اشاره کرد که مزار شهریار نیز در آن قرار دارد. مقبره در نزدیکی موزه قاجار قرار دارد.   برای رزرو هتل های تبریز به سایت تورگردان مراجعه کنید.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد جامع تبریز

 

4. خانه حریری تبریز

خانه حریری از جاهای دیدنی تبریز بازمانده از دوران قاجار است. خانه توسط یکی از اعضای خاندان حریری ساخته شده است. این خانه زیبا دارای ۲۵۰۰ مترمربع مساحت زیر بنا و ۴۵۰۰ متر مساحت کلی است. در بسیاری از اتاق‌های آن از شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های مینیاتور استفاده شده و معماری منحصر به فردی دارد. خانه حریری تبریز در سال ۱۳۷۷ شمسی به عنوان میراث ملی ایران ثبت گردید و اکنون برای بازدید عموم باز است.

آدرس

تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حریری تبریز

 

5. خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدر زاده تبریز

خانه حیدرزاده در زمان حکومت قاجار توسط شخصی به نام حاجی حبیب لک ساخته شد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان میراث ملی ایران ثبت گردید. این خانه زیبا و منحصر بفرد یکی از جاهای دیدنی تبریز است و به خاطر معماری بی‌نظیر همواره مورد توجه قرار گرفته است. نهایتاً در سال ۱۳۸۰ مرمت و بازسازی شده و از آن پس تا کنون به عنوان سازمان اطلاع‌رسانی گردشگری آذربایجان شرقی مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس

تبریز، میدان ساعت، مقصودیه، پشت عمارت شهرداری

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حیدر زاده تبریز

 

6. خانه قدکی تبریز

خانه قدکی که با نام‌های خانه بهنام و خانه گنجه‌ای نیز شناخته می‌شود یکی از جاهای تاریخی تبریز است و در اواخر دوران زندیه و آغاز حکومت قاجار ساخته شد. این خانه در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر زیر مجموعه دانشگاه معماری تبریز می‌باشد. خانه قدکی تا به حال چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و در مرمت‌های اخیر تعدادی نقاشی فراسکو در این خانه کشف شده‌اند.

آدرس

تبریز، مقصودیه، دانشکده معماری تبریز

 

7. خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

بی‌شک یکی از مهم‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه های تور تبریز خانه مشروطه است که متعلق به حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده و به سفارش ایشان برای تجمع سران مشروطه و مردم ساخته شده است. این خانه در دوران حکومت قاجار و به سبک معماری قاجار بنا گردید. در حال حاضر در این ساختمان تندیس بسیاری از سران مشروطه و وسایل اختصاصی آنان قرار داده شده و به عنوان موزه مشروطه شناخته می‌شود. از مهم‌ترین اشیاء در این موزه اسلحه کمری ستارخان است.

آدرس

تبریز، راسته کوچه، غرب بازار بزرگ تبریز

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه مشروطه تبریز

 

8. مقبره الشعرای تبریز

مقبره الشعرا تبریز

آرامستان‌ قدیمی به نام مقبره الشعرا از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که قدمت آن به سده هشتم شمسی می‌رسد. متأسفانه به دلیل چندین زمین‌لرزه که سالیان دور تبریز را لرزاندند حال دیگر مقبره‌های قدیمی قابل تشخیص نیستند. از آنجایی که این مقبره‌ها مورد احترام مردم بودند در سال ۱۳۵۰ بنای یادبود با طرحی از غلامرضا فرزان‌مهر در آن ساخته شد. مقبره استاد شهریار نیز در آرامستان مقبره الشعرا قرار دارد.

آدرس

تبریز، خیابان ثقه‌الاسلام

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مقبره الشعرای تبریز 

 

9. قبرستان تاریخی پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار از جاهای دیدنی تبریز

قدیمی‌ترین گورستان اطراف شهر تبریز قبرستان تاریخی پینه شلوار است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می رسد. این گورستان در دامنه کوه سهند واقع شده و به دلیل سنگ مزار‌های عجیب، مورد توجه است. تمام سنگ‌ها از جنس سنگ خارا هستند که در کوه سهند به وفور یافت می‌شوند. جنس سخت سنگ خارا به طوری است که حتی با‌گذشت قرن‌ها، چندان دچار فرسایش نمی‌شود.

آدرس

تبریز، روستای مشایخ

ساعات بازدید

بازدید در هر ساعت آزاد و رایگان است اما توصیه می‌کنیم در ساعات روز و روشنایی عازم روستا شوید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قبرستان پینه شلوار تبریز

 

 

محله‌های تاریخی تبریز

 

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی یکی از کلانشهر‌های ایران است. این شهر زیبا در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و آثار ارزشمندی از گذشته‌ها در خود نگاه داشته است. بسیاری از محله‌های تاریخی تبریز به شکوه گذشته باقی مانده‌اند و مهمترین جاهای دیدنی تبریز می‌باشند. تعدادی از این محله‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

10. محله مارالان تبریز

محله مارلان تبریز

مارالان یکی از محله‌های تاریخی تبریز می‌باشد که در جنوب شرقی شهر واقع شده است. از زمان‌های دور مارالان را با باغ‌های پر ثمر و سر سبز می شناخته‌اند. همچنین مارالان روزگاری محل اِسکان ارامنه تبریز بوده و از بقایای آن کوی و کلیسای مریم ننه و گذر ارمنی دونن موجود هستند.

برای دسترسی به این محله قدیمی و زیبا از بزرگراه آزادی به سمت شرق تبریز بروید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: محله مارلان تبریز

 

11. محله چهار منار تبریز

محله چهار منار تبریز

محله چهار منار یکی از محله‌های بیست و چهار گانه تبریز قدیم است. وجه تسمیه چهار منار از ۴ منار بلند که در این منطقه قرار داشته، برگرفته شده است. همچنین در زمان قاجار بسیاری از توانگران و تاجران در محله چهار منار سکونت داشتند.

از مکان‌های تاریخی در محله چهار منار می‌توانیم به مدرسه، مسجد و بازار صادقیه اشاره کنیم. موقعیت دقیق این محله، ضلع شمالی بازار بزرگ تبریز است.

 

12. محله دوه چی (شتربان) تبریز

محله دوه‌چی یا شتربان از جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۳۰ مسجد بزرگ و کوچک در این کوی قرار گرفته‌اند. بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند در زمان‌های گذشته، تاجران محله دوه‌چی از شتر برای حمل و نقل استفاده می‌کردند و برای همین آنجا کم کم دوه‌چی نام گرفت. دوه در زبان ترکی به معنی شتر است. این محله قدیمی در شمال غربی تبریز قرار گرفته و همجوار رشته کوه سرخاب می‌باشد.

 

13. محله قدیمی باغمیشه تبریز

محله باغمیشه تبریز

باغمیشه از ترکیب دو کلمه باغ و میشه (بیشه) ساخته شده است. آنجا یکی از محله‌های تاریخی تبریز است که در زمان‌های گذشته از تعداد زیادی باغ میوه و بیشه سرسبز تشکیل شده بود. بسیاری از اهالی محله باغمیشه به کشاورزی و باغبانی مشغول بودند. سپس با گسترش شهرنشینی، این زمین‌های حاصل‌خیز واگذار شده و برای ساخت مجتمع‌های مسکونی تمام باغ‌ها از بین رفتند. محله باغمیشه در شمال شرقی تبریز است و همجوار کوهستان زینالی و رود اسبه ریز می‌باشد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغمیشه تبریز 

 

14. محله سنجران و راسته کوچه تبریز

محله سنجران و راسته کوچه تبریز از جاهای دیدنی تبریز هستند که اهالی آن نقش مهمی در قیام مشروطه داشتند. در حال حاضر خیابان فلسطین از مرکز محله سنجران می‌گذرد و سوی دیگر آن راسته کوچه است. راسته کوچه محل زندگی حاج مهدی کوزه‌کنانی از مشروطه خواهان به نام بوده که منزل ایشان تبدیل به موزه مشروطه تبریز شده است. به طور کلی چند مسجد مهم مانند مسجد جامع تبریز در راسته کوچه قرار دارند که محل تجمع مشروطه‌خواهان بودند.

 

 

 

طبیعت تبریز

 

شهر تبریز با رشته کوه‌ها محاصره شده و آب و هوایی کوهستانی دارد. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در اطراف این شهر باعث شده که هوای تبریز حتی در تابستان گرم و سوزان نباشد. جاذبه‌های طبیعی تبریز آبشار‌ها و پارک‌های جنگلی متعدد است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

15. باغ ائیل گلی  

باغ ائیل گلی تبریز

 

شب که شد نیازی به آدرس پرسیدن نبود چون باغ بزرگ ائیل گلی و هتل های اطرافش به راحتی از همه سوی شهر در دسترس بودند. این باغ به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی تبریز، آنقدر بزرگ است که از هر طرف می توانی وارد آن شوی. می توان این پارک را با پارک ملت مشهد مقایسه کرد ولی نوع پوشش گیاهی آن کاملا با پارک مشهد متفاوت است. پارک ائیل گلی زمین های وسیع و چمن کاری شده ای دارد که می توان راحت روی آن پا گذاشت یا دراز کشید. خانواده های بسیاری در آن جا دور هم جمع شده بودند و از آب و هوای خوب و نسیم ملایم سرِ شب لذت می بردند. شبی که ما آنجا بودیم یک مردِ حدودا 40 ساله با دوستانش گوشه ای نشسته بود و یک ترانه زیبای آذری می خواند. صدایش سحرانگیز بود و آدم را جای خودش میخکوب می کرد. نمی توانم بگویم تا چه حد حال و هوای باغ ائیل گلی شورانگیز بود.    

بخش مهم و تاریخی این پارک عمارت ائیل گلی است. این عمارتِ کلاه فرنگی که معلوم نیست مربوط به دوره صفویه است یا به قبل از دوره آن ها بر می گردد در وسط آب قرار گرفته است. به عبارت دیگر ائیل گلی، از مهمترین جاهای دیدنی تبریز و بنایی جزیره ای است که نمونه آن نه تنها در ایران که در جهان نیز باقی نمانده است. سلاطین و امرایی که در این کاخ ها میان آب استراحت می کردند، چه ساعات و حال خوشی را تجربه می کرده اند. باد از هر سو می وزیده و صدای آن از لابلای شاخ و برگ درختان موسیقی ای دل انگیز می نواخته است.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ائل گلی تبریز

 

16. روستای صخره ای کندوان  

روستای صخره ای کندوان

 

کندوان در 60 کیلومتری جنوب غرب تبریز قرار گرفته و از جهانی ترین جاهای دیدنی تبریز ست. وقتی از دور این روستای صخره ای را می بینی، حتی اگر قصد رفتن به آنجا را نداشته باشی و برنامه ریزی برای دیدنش نکرده باشی، پاهایت سست می شود و نمی توانی سر ماشین را کج نکنی و به آنجا نروی. برای من که اینطور بود. ولی شوهر خواهرم که با ما همسفر شده بود، اینگونه فکر نمی کرد و راضی نمی شد به کندوان بیاید، چون کارهایش عقب افتاده بود و باید هر چه زودتر به مشهد بر می گشت. در نهایت زورِ من چربید و آن ها را به کندوان بردم.

وقتی تجربه گردشی متفاوت در این روستا و زندگی مردم را تماشا کردند حیرت زده شده بودند. شوهر خواهرم چنان تحت تاثیر قرار گرفته بود که اصرار داشت شب را در یکی از خانه های روستایی اقامت کند. زندگیِ بی تجمل این مردم در دل صخره ها در عین سختی و مشقت هایی که دارد، برای گردشگران جذاب و حیرت انگیز است. این مردم خانه هایشان را با دست های خودشان در دل کوه کنده اند و برای بالا و پایین رفتن از خیابان ها دست همت به کمر می گیرند و با پای پیاده حرکت می کنند. از این ها گذشته آب و هوای کندوان به شدت مطبوع و دل انگیز است و آدم را مست می کند. همین هوای پاک، آن ها را اینگونه قوی و سالم نگه داشته است.    

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: روستای صخره ای کندوان در تبریز

 

17. آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندریا آبشار ملک کیان از جمله جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز است که برای صخره نوردی در فصل بهار و تابستان و یخ‌نوردی در فصل پاییز و زمستان مناسب می‌باشد. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و متأسفانه امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد ولی مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان به‌ خصوص صخره‌نوردان حرفه‌ای می‌باشد. در فصل سرما حتماً با یک لیدر حرفه‌ای به آبشار اسکندر بروید زیرا بارش برف و یخبندان شرایط خاص و خطرناکی بوجود می‌آورد.

دسترسی

جاده تبریز-اهر، روستای طویقون

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آبشار اسکندر تبریز

 

18. گوم تپه تبریز

قوم تپه تبریز

گوم تپه یا قوم تپه تنها کویر منطقه آذربایجان است. با سفر به قوم تپه می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به کویر‌های مرکزی ایران داشته باشید. این منطقه حدود ۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و از تپه‌های شنی و ماسه ای تشکیل شده که در ساعات میانی روز زیر تابش آفتاب سوزان، گرم می‌شوند. در روستای نزدیک این کویر شتر نیز نگهداری می‌شود. قوم تپه یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز است که در منطقه خود بی‌نظیر می‌باشد.

دسترسی

شمال غربی تبریز، منطقه صوفیان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قوم تپه تبریز

 

19. پارک ملی کنتال تبریز

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال در نزدیکی مرز ارمنستان و ایران است و حدود ۷۰۰۰ هکتار مساحت دارد. این پارک جنگلی ۳۵۰ گونه جانوری را در خود جای داده و پوشش گیاهی متنوعی در آن قابل مشاهده است. برای سفر به این نقطه گردشگری حتماً باید با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا خطر مواجه با حیوانات وحشی مانند خرس و گراز وجود دارد. پارک ملی کنتال کوهستانی و جنگلی است  و از مهم‌ترین و بکرترین جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود.

پارک ملی کنتال و کندوهای عسل

دسترسی

آذربایجان شرقی، جلفا

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: پارک ملی کنتال تبریز

 

20. جنگل ارسباران تبریز

ارسباران جاذبه طبیعی تبریز

جنگل ارسباران با عنوان قلب حیات وحش ایران شناخته می‌شود. جنگل‌های وسیع ارسباران با هوای تازه کوهستانی در مرز ایران و ارمنستان قرار گرفته‌اند. بسیاری از طبیعت‌دوستان و گردشگران در فصل بهار و تابستان عازم این جنگل‌ها می‌شوند و در کمپ یا اقامتگاههای عشایری مستقر می‌گردند. برای سفر به ارسباران حتماً با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا همواره خطر حیوانات وحشی یا گم کردن مسیر وجود دارد.

دسترسی

آذربایجان شرقی، کلیبر

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارسباران

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

دیدنی های یزد؛ شهر بادگیرها و خانه های خشتی

آثار تاریخی یزد

 

قبه دوازده امام

قبه دوازده امام یزد

مقبره تاریخی از جاهای دیدنی یزد  در ضلع غربی خیابان امام در محله فهادان و در نزدیکی مدرسه ضیائیه و موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده و خانه لاری‌ها قرار دارد. در سال ۴۲۹ به دستور ابوجعفرعلاالدوله دیلمی بناشده و بنابرنظر برخی ایران‌شناسان شاید پیکر خود او نیز در همین بنا دفن شده باشد.  بدنه این بقعه یک چهارضلعی است که به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد بر فراز این هشت ضلعی قرارگرفته است. محراب موجود در داخل بنا فرضیه وجود مسجدی در قرن دوم و سوم را تایید می‌کند.

در داخل محراب سنگی مرمرین قرار دارد که بر روی آن صلوات بر دوازده امام مکتوب شده است. بر گنبد زیبای این مقبره با خط کوفی آیت الکرسی حک شده است. نکته جالب توجه اینکه کتیبه‌ای دراین بنا وجود دارد که تاریخ دقیق ساخت و نام مهندسان سازنده بنا به خط کوفی در آن ذکر شده است. قبه دوازده امام در سال ۱۳۱۳ در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بقعه دوازده امام:

یزد، محله فهادان

هزینه ورودی:

رایگان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: بقعه دوازده امام یزد

 

ساباط‌های یزد کجاست؟

ساباط های یزد

در بافت سنتی شهر یزد تقریبا هر خانه دارای بادگیر است تا بادهای خنک در خانه جریان پیدا کنند. اگر در فیلم‌ها و عکس‌ها کوچه‌های مسقف را دیده باشید اینها همان ساباط‌ها هستند. بادگیر و ساباط از مشخصه‌های معماری تاریخی یزد در مناطق گرمسیری است. ساباط ها به دلیل نیمه‌ پوشیده بودن در تابستان با ایجاد سایه محیط را سرد و مطبوع می‌سازند و در سرمای سخت زمستان خانه‌ها و اهالیشان را از سوز سرمای زمستان کویر در امان نگه می‌دارند. ساباط‌ها تکیه‌گاه خانه‌های مجاور خود هستند و به استواری آن کمک می‌کنند و بادهای موسمی این منطقه را نیز تعدیل می‌نمایند. در ورودی کوچه‌های بن‌بستی که دارای ساباط می‌باشند، دری محکم برای امنیت ساکنان تعبیه شده که به آن فضاها دربند میگویند. معمولا در هر دربند چند خانه قرار دارد که باعث افزایش همبستگی و نزدیکی همسایگان می‌شود.

 

آتشکده زرتشتیان یزد

آتشکده زردشتیان یزد

از جاهای دیدنی یزد آتشکده زرتشتیان است که از دیرباز زرتشتیان با لباس‌های رنگ روشن، بدون کفش و با آدابی خاص برای عبادت به آنجا می‌رفته اند. آتش این آتشکده، ورهرام، با بیش از ۱۵۳۵ سال قدمت همچنان شعله‌ور است. داخل بنای آتشکده تصاویر زرتشت و جمله‌هایی از کتاب مقدس اوستا به چشم می‌خورد. علت خاموش نشدن آتش، محل نگهداری آن است که به دور از باد و باران و تابش خورشید قرار دارد و شخصی به نام هیربد مسئول روشن نگه داشتن آن است. بازدیدکنندگان از پشت  یک دیوار شیشه‌ای می‌توانند آتش فروزان را ببینند.

آدرس:

یزد، خیابان کاشانی

شماره تماس:

03536288386

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها5000 تومان؛ برای توریست های خارجی 50.000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آتشکده یزد با آتشی همیشه فروزان

 

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع شهر یزد با ۹۰۰ سال قدمت و بلندترین مناره جهان از شاهکارهای معماری ایرانی و معروف ترین جاهای دیدنی یزد است. شالوده این مسجد بزرگ به پیش از اسلام و عصر ساسانیان و صفویان برمی‌گردد. در هر گوشه آن یادگاری از دوره‌های تاریخی مختلف برجای مانده است. مسجد جامع یزد با ۹۸۰۰ متر مساحت، شش ورودی اصلی در قسمت‌های مختلف دارد و شامل دو گرمخانه، شبستان، گنبدخانه، دوپایاب و یک صحن بزرگ مستطیل شکل است. از شگفتی‌های مسجد جامع طاق‌های سراسری شبستان‌ها با کاشی‌های معرق و ایجاد روشنایی غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارهاست. مرمت مسجد تا دهه اخیر ادامه داشته است.

آدرس:

خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها 4000 تومان و برای توریست های خارجی 30.000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد جامع یزد

 

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر

زندان اسکندر

مدرسه ضیائیه با معماری آذری و قدمتی ۸۰۰ ساله از دیدنی ترین جاهای دیدنی یزد است. این مکان دیدنی در نزدیکی مقبره دوازده امام قرار دارد و اتفاقا هر دو عمارت گنبدهای مشابهی دارند و گویا در گذر زمان روزهای تلخ و شیرین مشترکی را از سر گذرانده‌اند. زندان اسکندر در سال ۱۳۴۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده استوجه تسمیه عمارت زندان اسکندر به زمان حمله اسکندرمقدونی برمیگردد که زندانی مخوف بوده است و بعدها با تغییر کاربری از زندانی مرموز و مخوف به مدرسه‌ای نامی تبدیل شده است.

آدرس:

یزد، خیابان امام

هزینه ورودی:

برای ایرانی ها 2500 تومان و برای توریست های خارجی 15.000 تومان

این را نیز می پسندید: نارین قلعه میبد یزد

 

میدان امیرچخماق یزد

میدان امیرچخماق

از مجموعه‌های دیدنی در تور یزد میدان، بازار، مسجد، تکیه و دو آب‌انبار حاج‌قنبر و ستی‌فاطمه است. مسجد امیرچخماق (مسجددهوک) قدیمی‌ترین بنای میدان و بعد از مسجد جامع بزرگترین مسجد شهر یزد است. در بازار حاجی‌قنبر مجموعه امیرچخماق پارچه، شیرینی، طلا و فرش فروخته میشود. تکیه امیرچخماق متشکل از چندین غرفه برای تجمع مردم در مراسم مذهبی است و در شرق میدان قرار دارد. ورودی بازار و آب‌انبار از غرفه‌های تکیه است.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، چهار راه شهدا

هزینه ورودی:

رایگان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: میدان امیر چخماق یزد

 

نخل امیرچخماق

نخل امیرچخماق

نخل بندی و نخل گردانی از آیین‌های مذهبی سنتی در یزد است. نخل یک سازه چوبی با ساختاری عظیم و مشبک است. نخل برداری تشییعی نمادین برای شهدای کربلاست. نخل‌های یزد نماد آزادگی و مخصوص برگزاری عزاداری دهه اول محرم هستند. نخل ۴۵۰ساله امیرچخماق که در شرق میدان امیرچخماق قرارگرفته از قدیمی‌ترین نخل‌های چوبی ایران است. وزن نخل امیرچخماق به چند تُن میرسد و برای حرکت دادن آن صدها مرد قوی‌هیکل نیاز است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: نخل امیرچخماق یزد

 

برج خاموشان یزد(دخمه زرتشتیان)

برج خاموشان یزد

بر فراز کوه رسوبی دخمه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد برج سکوت یا خاموشان قرار دارد که یادگاری از باورهای دینی زرتشتیان است. دخمه محوطه‌ای مدور از جنس سنگ و سیمان است و یک درب کوچک آهنی برای ورود و خروج دارد. زرتشتیان اجساد مردگان را در دخمه‌ها قرار میدادند تا خوراک کرکس‌ها شوند. سپس استخوان‌های برجای مانده را در چاهی که در مرکز بناهای مدور دخمه قرار داشت مدفون می‌ساختندچهل سال است که این روش تدفین منسوخ شده و حالا دخمه‌ها حکم آرامگاه را دارند.

آدرس:

15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، منطقه صفائیه، کوه دخمه

شماره تماس:

035 3823 2724

هزینه ورودی:

5000 تومان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: برج خاموشان یزد

 

بوستان ناجی یزد

بوستان ناجی یزد

یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی یزد باغ ناجی از میراث عهد قاجار است که پس از اهدا به شهرداری به شکل بوستانی برای تفرج و گردش شهروندان و بازدیدکنندگان درآمده است. درمیان بوستان عمارتی باشکوه با یک تالار و بادگیر و دو اتاق در طبقه فوقانی و پنج اتاق در طبقه همکف است. این باغ در گذشته مسکونی و متعلق به شخصی به نام ناجی بوده است. باغ دلگشای ناجی در نجف آباد یزد و در مسیر قنات قرار گرفته است.

آدرس:

یزد، بلوار شهید حسن دشتی

 

آب‌انبار شش‌بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر

 

در شهر کویری و کم‌باران یزد بیش از صد آب‌انبار وجود دارد. آب‌انبار شش‌بادگیر زیباترین آب‌انبار یزد دوهزارمترمکعب ظرفیت داشته و دارای شش بادگیر هشت‌وجهی است. گنبد تخم مرغی شکل این بنای ۱۸۰ ساله جلوه خاصی به فضای آن داده است. از سال ۱۳۵۷ این بنای جذاب در میان جاهای دیدنی یزد در زمره آثار ملی ایران قلمداد می شود.

 

 

آدرس آب انبار شش بادگیر یزد:

خیابان دهم فروردین، محله و کوچه شش بادگیر

هزینه ورودی:

رایگان (فقط امکان بازدید از بیرونِ آب انبار می باشد)

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آب انبار شش بادگیر یزد

 

قلعه های یزد

 

برج و باروی قدیم شهر یزد

برج و باروی یزد

 

برج‌وباروی یزد درواقع حصاری است که در سال ۴۳۲ قمری گرداگرد شهر برای در امان ماندن از هجوم و غارت دشمن کشیده شده است. امروزه از برج‌وباروی یزد که روزگاری نود برج و هر برج بیست مستحفظ داشت چیز زیادی باقی نمانده است. برج ارجنان و برج پاگنده و برج خواجه نعمت از معدود برج‌های برجای مانده از میان جاهای دیدنی یزد هستند. این اثر در سال ۱۳۵۲ به عنوان یک اثر ملی ارزشمند به ثبت رسیده است.

آدرس:

یزد، انتهای خیابان سیدگلسرخ

 

قلعه مروست یزد

این قلعه در که قدمتش را حتی تا دوران پیشا اسلامی تخمین زده اند بر روی یک تپه مرتفع باستانی به مساحت هشت هزار متر بنا شده است. قلعه مروست دارای حصارهای بلند و کنگره دار به شکل چهار ضلعی است که در سه گوشه ی دیوار آن برج‌های بلندی ساخته شده است. این بنای با ارزش در شهرستان مروست قرار دارد.

 

قلعه مهرپادین

این قلعه سکونت گاه دائمی نبوده و مردم فقط در مواقع خطر از آن استفاده می‌کرده اند. قلعه مهر پادین که دیوار بسیار بلند و خندقی عمیق داشته محلی مناسب برای در امان ماندن در زمان جنگ بوده است. فضای داخلی قلعه مهرپادین مهریز نیز شامل فضای شاه نشین یا ارباب نشین در بالاترین قسمت بنا (بالای فضای ورودی)، بخش مسکونی (شاه نشین و عام نشین)، فضای عمومی یا مذهبی، انبار نگهداری کالا، اصطبل و... می شود. اتاق‌های طبقه پایین برای نگهداری احشام و طبقه فوقانی با عبور از پله های خشتی و باریک برای سکونت و زندگی مردم بوده است.

 

زیارتگاه ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

این اثر ملی که زرتشتیان به آن هست‌بندان می‌گویند یک دژ قدیمی متعلق به عصر قاجار است و هرماه زرتشتیان برای برگزاری آیین گاهنبارخوانی در این مکان حاضر شده و با آش و چای و سورگ یا سیرگ (نوعی نان روغنی) از افراد حاضر پذیرایی می‌کنند. به عقیده بهدینان این مکان محل غایب شدن مادر شاهان ساسانی «ستی یا مه ستی» در زمان حمله اعراب به ایران است.

 آدرس:

یزد، بلوار دهه فجر، منطقه مریم آباد

 

خانه های تاریخی یزد با آدرس دقیق

خانه‌های تاریخی یزد از جالب توجه ترین جاهای دیدنی این شهر کویری است. معماری خارق‌العاده و فضای رازآلود و آرام این خانه‌ها شما را به حال و هوای گذشته‌های دور پرواز می‌دهد. معمولا ساخت این بناها با مصالح بومی مثل آجر و خشت صورت گرفته است. برای گچبری‌ها از ملات گچ استفاده شده و در و پنجره‌ها از جنس چوب هستند. تالار، بادگیر، زیرزمین، نارنجستان، پنج‌دری و سه‌دری از شاخصه‌های معماری سنتی شهر یزد است. در ادامه با معرفی ده خانه زیبا و قدیمی شهر یزد همراه شما هستیم.

 

خانه آقازاده ابرکوه یزد

خانه ابرکوه یزد

 

شما تصویر این خانه و بادگیرهای باشکوه آن را بارها بر روی اسکناس‌های دوهزارتومانی مشاهده کرده‌اید. این خانه با قدمت ۴۰۰سال متشکل از پنج خانه است که دوخانه آن در حال حاضر به عنوان هتل مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. بادگیرهای خانه ابرکوه، دوطبقه و از زیباترین بادگیرهای ایران است. بنای هشت‌وجهی کلاه فرنگی بر بام تالار اصلی و کنار بادگیر از شاخص‌ترین قسمت‌های این بناست. زیرزمین خانه ابرکوه بر بستری از سنگ و به صورت دستکند ساخته شده است.

آدرس:

یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهیدباهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم

کسب اطلاعات بیشتر درباره این شهرستان و جاذبه هایش: معرفی جاذبه های ابرکوه یزد

 

خانه رسولیان، دانشکده معماری یزد

خانه ۱۰۶ساله حاج کاظم رسولیان از سال ۱۳۶۸ وقف شد و به عنوان بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی شهر یزد و محل برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی مورد استفاده قرار گرفت. قسمت بیرونی خانه شامل تالار، زیرزمین، بادگیر، اتاق ارسی با شیشه‌های رنگی و حوضخانه است. قسمت اندورنی خانه از حیاطی زیبا با حوضی بزرگ در وسط، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری، کلاه‌ فرنگی و تالار تشکیل شده است. این خانه مدفن پدر علم معماری ایران دکترپیرنیا نیز می‌باشد.

آدرس:

یزد، خیابان امام خمینی، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی

 

خانه گرامی (مازار) یزد

این خانه از یک حیاط بزرگ و مفصل و یک حیاط کوچکتر و دنج تشکیل شده است. حوض و باغچه وسیع با آب‌نمایی مرتفع، ایوان بزرگ و بادگیر بلند جلوه‌ای رسمی و باشکوه به حیاط اصلی داده است. حیاط کوچک مرکزی برعکس حیاط بزرگ با اتاق‌ها و چنددری‌ها احاطه نشده بلکه فضاها فقط در قسمت شرقی و غربی آن قرار گرفته و از شمال محصور به دیواری با طاق‌نماها و قابهایی زیباست. در جنوب حیاط مرکزی هم یک اتاق قرار دارد اما مرتبط با حیاط اصلی است. فضای مطبخ و انبارهای خانه بخش مشترک هر دو حیاط است.

آدرس خانه گرامی:

یزد، محله سهل بن علی، خیابان قیام، کوچه پشت مصلی

 

خانه  دکتر مهران مرتاض (دانشکده هنر و معماری شهر یزد)

خانه قاجاری مرتاضیون مانند خانه رسولیان به دانشکده هنر و معماری یزد اهدا گردیده و از سال ۱۳۷۷ در زمره آثار ملی ایرانی قرار گرفته است. اولین صاحب این شاهکار معماری جد بزرگ مرتاض‌ها علی آقا شیرازی است. خانه مرتاض دارای دو بخش اندرونی و بیرونی با دو حیاط است که هر کدام ورودی جداگانه‌ای دارند و در عین حال به طرزی ظریف به هم مرتبط هستند. ایوان در حیاط بزرگ و پنج‌دری در حیاط کوچک شاخص‌ترین عنصر فضایی این بناست.

آدرس خانه مرتاضیون:

یزد، خیابان ایرانشهر، کوچه گلچینان، به طرف لردباجوردی و کوچه مرتاضیون.

 

خانه گلشن یزد (هتل لاله)

از جاهای دیدنی یزد بنای خانه گلشن با قدمتی ۱۲۰ ساله است. این خانه اعیانی که در زمان فعلی تغییر کاربری داده و هتل لاله نام گرفته از سه قسمت اندرونی، بیرونی و نارنجستان تشکیل شده است. خانه تاریخی گلشن ۴۲ اتاق دارد که هرکدام طراحی خاص خود را دارند. سازنده خانه گلشن یزد حاج علی اکبر محله تلی است که پس از احداث خانه، آن را در اختیار دختر و دامادش حاج حسین گلشن قرار داد و به همین دلیل به خانه گلشن شهرت یافته است.

آدرس خانه گلشن در یزد:

خیابان دهم فروردین، محله تل

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه گلشن یزد

 

خانه تاریخی عرب زاده یزد (خانه فهادان)

در سفر به شهر تاریخی یزد از خانه قاجاری و باشکوه عرب زاده که با تغییر کابری به موزه حیدرزاده تبدیل شده بازدید کنید. ورودی خانه به یک هشتی گچکاری شده باز می‌شود که یزدی‌ها به آن کرباس می‌گویند. معماری این اثر ملی متوازن و زیباست. در گچ‌بری‌های بنای خانه عربزاده از طرح‌های اسلیمی و شعرهای مذهبی مربوط به واقعه کربلا استفاده شده است.

آدرس خانه عربزاده:

یزد، خیابان امام خمینی،  کوچه فهادان

 

خانه ملک التجار یزد (هتل آنتیک ملک التجار)

ملک التجار یزد

 

۱۲۰ سال پیش تاجری ثروتمند و خوشنام که ناصرالدین شاه به دلیل موفقیت چشمگیر او در حوزه تجارت فرش لقب ملک‌التجار به او داده بود؛ برآن شد خانه‌ای منحصربه‌فرد با نقاشی‌هایی خیره‌کننده به سبک عمارت نارنجستان شیراز بسازد. اتاق حیرت‌انگیز آدم و حوا که بر سقف آن نقش فرش ایرانی خوش نشسته، اتاق آیینه با نقش‌های ظریف گچ و آیینه و اتاق یوسف و زلیخا با نقاشی‌های کم‌نظیر با آب‌طلا از جاذبه‌های این مکان دیدنی است.

آدرس:

یزد، خیابان قیام، داخل بازار پنجه علی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه ملک التجار یزد

 

خانه لاری‌ها (موزه اسناد یزد)

خانه اعیانی لاری‌ها با معماری جذاب و مساحت ۱۷۰۰متری از مکان‌های دیدنی شاخص یزد محسوب می‌شود. این اثر ملی از ۱۵۰سال پیش تا اواخر حکومت قاجار مسکونی بود. در سال ۶۳درغبار بی‌توجهی تبدیل به خانقاه درویشان مسلک نعمت‌اللهی شده بود تااینکه در همان سال، محل سازمان میراث فرهنگی شد و امروزه محل موزه اسناد شهر تاریخی یزد است. سه حیاط سرسبز، غروب نشین، ایوانی بزرگ، یک بادگیر اصلی و چندین بادگیر کوچک در گوشه گوشه بنا وجود دارد.

آدرس:

خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی

 

خانه محمودی یزد

 خانه محمودی واقع در خیابان امام خمینی شهر یزد مقابل مسجد چهل محراب قرار گرفته است. بنای چشم نواز و معماری زیبای این خانه با قدمت ۱۳۰ ساله متعلق به عهد قاجار بوده و از سال ۱۳۷۵ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. در گذشته طایفه ای از تاجران نامی که به عرب های بحرینی شهرت داشتند در خانه محمودی ساکن بوده‌اند ازاین‌رو با نام خانه عرب‌های بحرینی نیز مشهور است. این خانه اینک در اختیار میراث فرهنگی میباشد.

 

این را نیز می پسندید: معرفی هتل داد یزد

 

بعضی از خانه های تاریخی یزد مثل خانه افضلی و موزه آب در بخش موزه ها معرفی شده اند.   

 

محله های تاریخی یزد

محله‌های تاریخی یزد با ساباط‌ها و دربندهایی که برای خنک کردن هوا ساخته می‌شدند اما فضا را گرم و صمیمی و نزدیک می‌کردند؛ از جاذبه‌های پرطرفدار مسافران یزد هستند. هر یک از این محله‌های قدیمی در دل خود یک یا چند اثر تاریخی را جای داده‌اند. تعداد محله‌های اصیل یزد بسیار است و ما در این مقاله به ذکر ده مورد از زیباترین و مهمترین آنها بسنده می‌نماییم. با تورگردان همراه باشید.

 

محله چهار منار یزد

محله چهار منار یزد

محله چهارمنار وسیع‌ترین محله تاریخی یزد است و تمام آثار آن به ثبت ملی رسیده‌اند. خشت به خشت این محله مهم‌ترین حوادث تاریخ‌ساز شهر یزد را هنوز به خاطر دارند. مسجد میرخضرشاه یا چهارمنار، حسینیه چهارمنار، بقعه سید شمس الدین، بقعه شاد سید رضا، آب‌انبار کوچه بندون، باغ و آب‌انبار دولت‌آباد و مدرسه شاه نعمتالله ولی از بناهای معروف این محله هستند.

 

محله فهادان یزد

محله فهادان یا جنگل مثل محله چهارمنار از وسیع‌ترین و مهم‌ترین محله‌های سنتی یزد است. در گذشته به نام محله یوزداران هم شهرت داشته است. خانه‌های اعیانی ساخته شده در این محله مثل خانه لاری‌ها، ملک‌زاده و نواب الوکیل نشان از گران‌قیمت و اشراف‌نشین بودن این محله در گذشته دارد. بقعه شیخ احمد فهادان، بقعه دوازده امام، زندان اسکندر، مسجد سقا، مسجد ملازینل، خانه فرجامی، خانه کاشفی و بسیاری از آثار برجسته تاریخی شهر یزد در این محله قرار دارد و آن را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های یزد تبدیل کرده است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه و جاهای دیدنی آن: محله فهادان یزد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری قشم

جاهای دیدنی قشم

 

معمولا در هر یک از هتل های قشم که ساکن شده باشید، یک یا دور روز گشت شهری را به صورت رایگان برایتان به ارمغان می آورد. روز اول گردشگران را به دیدن مهمترین جاهای دیدنی قشم می برند و نوبت دیگر هم به صورت رایگان به بازار های شهر قشم و منطقه درگهان می روند. با این همه اگر دوست دارید همه جاهای دیدنی قشم را از نظر بگذرانید، بهتر است اولا یک هفته در جزیره بمانید، دوما طبق برنامه، لیستی را که برایتان می آوریم بازدید کنید.

ژئو پارک قشم تنها ژئوپارکی است که در کل خاورمیانه توانسته به ثبت جهانی (یونسکو) برسد. در این منطقه گونه های مختلف و نادری از پرنده ها و خزندگان و چهارپایان زیست می کنند. این گونه های زیستی بر اهمیت جاهای دیدنی قشم افزوده اند و آن را به منطقه و اکوسیستمی بی نظیر تبدیل کرده اند. در میان جاهای دیدنی قشم انواع پدیده های زمین شناسی، بوم شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی و در کل 25 ژئوسایت وجود دارد. دره ستارگان، جنگل حرا، جزایر ناز، غار خربس، تنگه چاهکوه، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها، تالاب پرندگان و... بخشی از این ژئوپارک در قشم به شمار می روند.

 

تور قشم

 

  

روستای لافت

روستای لافت

 

بندر لافت در روستایی به همین نام با مناظری تماشایی قرار گرفته است. این روستا در گذشته مرکزیت قشم را در اختیار داشت. دیر زمانی نام جزیره قشم، جزیره لافت بود. در میان جاهای دیدنی قشم روستای لافت از نظر طبیعت و تاریخ اهمیت دارد. لافت از قدیمی ترین روستاهای جزیره قشم است و ویژگی های خاص فرهنگی مردمش آنجا را از دیگر نقاط کشور متمایز کرده است. خانه ها به سبک کویری ساخته شده اند و بالطبع بادگیرها و نمای خشت و گلی آن ها چشمنوازی می کند. بسیاری از گردشگران برای بازدید از جنگل های حرا به روستای لافت می آیند. تماشای غروب آفتاب در کنار بندر لافت با هیچ لذت آرامشبخشی در دنیا برابری نمی کند.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: بندر لافت در قشم

  

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها

 

 

قلعه پرتغالی ها از دوره حضور پرتغالی ها در کشور به جای مانده است. قلعه هایی با دیوارهای ضخیم که امروز بخش هایی از آن ها باقی مانده است. از این قلعه ها در جزیره هرمز و شهرستان چابهار نیز وجود دارد. قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در جزیره ساخته شد، در زمان صفویان تصرف شد و در سال 1387 به همت باستان شناسان ایرانی از زیر خاک بیرون آمد. در داخل قلعه ظرف های چینی، شیشه های ونیزی و توپ های جنگی کشف شده است. این در حالی است که قلعه در واقع محل نگهداری مهمات و تجهیزات جنگی بوده است. کانال های زیرزمینی آب نیز از آثار قابل توجه آنجا به شمار می رود.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قلعه پرتغالی ها در قشم

  

جنگل های حرا

جنگل های حرا قشم

 

 

جنگل های حرا بر خلاف جنگل های معمولی میان آب قرار گرفته اند و خوشبختانه این پدیده زیبا و منحصر به فرد در آب های خلیج فارس نیز شکل گرفته اند. در روستای سهیلی قشم می توان جنگل های حرا را تماش کرده و در میان این درخت ها قایق سواری را تجربه کرد. این پدیده در میان جاهای دیدنی قشم شهرت جهانی دارد و برای میراث طبیعی کشور اهمیتی قابل توجه دارد. به همین دلیل توصیه می شود گردشگران به هیچ وجه به طبیعت و زیست بوم منطقه آسیب نزنند. این جنگل ها انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا در کشور محسوب می شوند.

آدرس:

روستای سهیلی، اسکله سهیلی

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این جاذبه مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید: جنگل حرا در قشم

  

چاه های تلا (تل آب)

چاه های تل آب قشم

 

 

چاه های تلا از آثار اسلامی و جاهای دیدنی قشم است که در سال 1377 به ثبت ملی رسیده است. چاه های چندصد ساله که احتمالا به دوره هخامنشی می رسد، به دستور حاکم لافت در سال 976 ش برای جبران کمبود آب و تامین آب شرب و آشامیدنی مردم حفر شده است. ظاهرا تعداد آن ها به تعداد سال های کبیسه 366 عدد بوده ولی هم اکنون 100 چاه باقی مانده است. چاه ها در دل تخته سنگ ها ایجاد شده اند و با فاصله های نزدیک به هم قرار دارند. این کمپین و تجمع چاه ها در یک محل آنجا را عجیب و جذاب کرده است. عمق چاه ها از 2 متر تا 6 متر متفاوت است. هنوز از این چاه ها آب برداشت می شود و این کار را در حال حاضر زنان و دختران انجام می دهند. طناب هایی بالای چاه آویزان است که باید دبه و سطلشان را به آن بیاویزند و به مقدار نیاز آب بردارند.

 

چاه های تل آب قشم

 

 

چاه های تل آب یا طلا در 76 کیلومتری قشم است که آنها را در اشکال دایره، لوزی و اشک می ساخته اند و امروزه به جاذبه ای گردشگری از گذشته های دور تبدیل شده و به جنبه های تاریخی قشم رونق داده است. از دیگر جاذبه های این منطقه، قلعه ای به نام قلعه نادری است که در داخل گودال دامنه کوه قرار گرفته است. چاه های تل آب با فرودگاه قشم تنها 30 کیلومتر فاصله دارد.

  

قلعه نادری

قلعه نادری قشم

 

 

قلعه نادری از روزگار صفوی به یادگار مانده است. پس از اینکه صفوی لافت را گرفتند و پرتغالی ها را بیرون راندند این قلعه را احداث کردند. قلعه نادری در بافت تاریخی لافت قرار گرفته و دقیقا مقابل چاه های تلاست. علت نامگذاری این قلعه به نام نادری این است که در زمان تسلط نادرشاه بر خلیج فارس، به آنجا توجه زیادی کرده و قلعه را بازسازی نموده است. قلعه در زمان نادرشاه محل سربازگیری نادر برای کشورگشایی هایش بود. وی سربازهایش را از اینجا انتخاب می کرد و از این سو به هند لشکرکشی می کرد و آن غنایم مثال زدنی را به دست می آورد. نادرشاه در بندرعباس یک کارخانه اسلحه سازی نیز داشته است. قلعه نادری دارای یک دروازه و 4 برج بوده که متاسفانه همگی از بین رفته اند. تنها دیوارهای چهار گوش ان باقی مانده است. 

آدرس:

قشم، روستای لافت

  

موزه احمد نادعلیان هرمز

موزه احمد نادعلیان

 

 

موزه احمد نادعلیان از موزه های جذاب و متفاوت کشور است که در جزیره هرمز قرار گرفته است. دکتر نادعلیان در زمینه هنر محیطی فعالیت می کند و برای بومیان جزیره نیز در این خصوص اشتغالزایی کرده است. این موزه در ابتدا نگارخانه ای نه چندان سرپا بود ولی از سال 1388 به هنرمندسرا تبدیل شد و به تدریج با به کارگیری هنر بومی رنگ و روی دیگری به خود گرفت. امروزه نقاشی های دیواری موزه جزو جذاب ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. در آنجا اثاری از هنر سوزن دوزی زنان هرمزگان، مهرهای دست ساز محلی و دیگر صنایع دستی بومیان به چشم می خورد. آثار محیطی خودِ دکتر نادعلیان نیز آنجا در معرض دید عموم قرار گرفته است.  

آدرس:

جزیره هرمز

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: موزه احمد نادعلیان در هرمز

  

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

 

 

ژئوپارک قشم تنها یک جاذبه نیست بلکه وسعتی 30 هکتاری متشکل از بخش زیادی از جاهای دیدنی قشم با رویکرد طبیعی و پدیده های زمین شناسی مثل مجسمه هایی عجیب از جانوران و موجودات زنده فسیل شده است. ژئوپارک قشم از شمال و جنوب به سواحل جزیره می رسد؛ از شرق و به روستاهای طبل و سلخ و از غرب به روستای گانی و کانی منتهی می شود. برخی از این جاذبه ها را به صورت مجزا معرفی خواهیم کرد. ژئوپارک قشم به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و تنها ژئوپارک خاورمیانه محسوب می شود. ژئوپارک قشم چند سایت را در بر می گیرد که از جمله می توان به بام قشم، تنگه چاهکوه، دره تندیس ها و دره ستاره ها، که پیشتر معرفی شد، اشاره نمود.

معرفی کامل این جاذبه در قشم: ژئوپارک قشم (معرفی کامل، سایت ها، آدرس، تصاویر) 

  

غار و کوه نمکدان

غارنمکدان قشم

 

 

 

برای رفتن به غار نمکدان قشم باید حدود 2 ساعت در جاده ای ناهموار رانندگی کرد. همین موضوع سبب شده که تنها گردشگران طبیعت گرد حرفه ای که وقت کافی برای طبیعت گردی گذاشته اند، فرصت بازدید از آنجا را در طول سفر داشته باشند. غارهای نمکی از زیباترین پدیده های طبیعی و جاهای دیدنی قشم محسوب می شوند که در اثر رسوب نمک به وجود آمده اند. این غارها در سایر نقاط کشور نیز وجود دارند و طبیعتی سرتاسر سفید شبیه به برف های زمستان را در فصل های گرم سال روبروی چشم علاقمندان قرار می دهند.

نمک به لحاظ درمانی نیز مورد توجه است و برای انواع درمان های روحی و جسمی از آن استفاده می شود. نمک های کریستاله غار نمکدان قشم نیز خاصیت طبی دارند. غار نمکدان قشم از عجایب هفتگانه جزیره است و قدمت آن به 570 میلیون سال پیش باز می گردد. غار نمکدان عنوان دومین غار طویل دنیا را نیز با خود یدک می کشد. 

آدرس:

90 کیلومتری شهر قشم، بین روستای سلخ و کانی، جاده غار نمکدان

اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: غار نمکدان قشم

  

بام قشم

بام قشم

 

 

 

بام قشم که فلاتی نیمه مرتفع بوده بین روستای طبل و روستای سلخ قرار گرفته است. بام قشم که با پوششی از سنگ های آهکی و پوسته های صدفی برق خاصی دارد، از مرکز شهر دور است ولی جذابیت و ابهت آن گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. برای رسیدن به پای کوه باید 15 دقیقه پیاده روی کرد. از بالای بام می توان منظره جنگل های حرا و ساحل شمالی خلیج فارس را مشاهده کرد. از سمت جنوبی نیز دره تندیس ها از دیگر بخش های ژئوپارک قشم مقابل دیدگان قرار می گیرد. منطقه ای که بام قشم در آن قرار گرفته در گذشته های دور مسکونی بوده که آب انباری قدیمی از آن روزگاران حکایت می کند.

کسب اطلاعات کامل درباره این جاذبه: بام قشم کجاست؟ 

  

دره تندیس ها

دره تندیس ها قشم

 

 

 

دره تندیس ها در شمال بام قشم و جنوب جنگل های حرا قرار گرفته است. علت نامگذاری آن وجود پدیده های زمین شناسی بزرگ و حجیم به شکل تندیس در آن منطقه است. اینجا دشتی بوده که در گذشته به بام قشم منتهی می شده است. به لحاظ ساختار دره تندیس ها شباهت زیادی به دره ستاره ها دارد ولی از آنجا وسیع تر است. دره تندیس ها از زیر آب بیرون آمده و درنتیجه فرسایش های ساحلی شکل گرفته است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: دره تندیس ها در قشم

  

دولاب

دولاب قشم

 

 

 

دولاب روستایی از توابع بخش حرا در قشم است. وجه تسمیه دولاب هم چاه های آب شیرین به نام دولاب در آنجاست. در گذشته از طریق این دولاب ها آب را به سطح زمین می رسانده اند. این روش هنوز در بخش هایی از جزیره قشم رایج است. دولاب از مناطق کمتر شناخته شده در میان جاهای دیدنی قشم است. مردم آن غالبا باسوادند.

اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: دولاب قشم

  

کاسه سلخ

کاسه سلخ برهوتی بدون هیچ گونه پوشش گیاهی است که در ساحل جنوبی جزیره قشم گسترده شده است. عرض آن 5 کیلومتر و طولش 7کیلومتر است. کاسه سلخ هزارتپه هایی کوچک و بزرگ و بعضا مخروطی شکل است که از منجمد شدن گدازه های جوشیده از زمین تشکیل شده است. تپه ماهورهای تو در تو و وسیع این منطقه چشم ها را خیره می کند. در آنجا چشمه ای گوکردی نیز وجود دارد که خواص درمانی دارد.

  

روستای گوران در قشم

روستای گوران

 

 

 

روستای گوران در غرب جنگل های حرا قرار گرفته و به دلیل داشتن سد گوران و بندر گوران معروف شده است. سد گوران منبع اصلی تامین آب کل جزیره قشم است. به علاوه صنعت لنج سازی و تولیدات مربوط به دریانوردی نیز در آنجا رونق زیادی دارد.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: روستای گوران در قشم

  

دشت بوخو

دشت بوجو یک از جاهای دیدنی قشم است که بر خلاف سایر نقاط قشم می توان در آن سرسبزی بیشتری مشاهده کرد. در انجا کوهی به ارتفاع 350 متر وجود دارد که بلندترین قله در قشم محسوب می شود. در این منطقه گونه های جانوری متنوعی همچون آهو، روباه، خرگوش و... زندگی می کنند که با خوش سلیقه این منطقه از جزیره را برای زیست انتخاب کرده اند. دشت بوخو در تابستان ها به یک شکل جذاب است و پاییز به شکل دیگری رنگارنگ می شود. عسل طبیعی دشت بوخو نیز معروف است و گردشگران عموما از آن ها تهیه می کنند. 

  

دره ستارگان

دره ستارگان، تور قشم

 

 

دره ستاره ها از عجایب هفتگانه قشم محسوب می شود. این دره خارق العاده و رمزآلود که هنگام وزش باد، سر و صداهای عجیبی تولید می کند، در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است. دره ستارگان نزدیک به دو میلیون سال قدمت دارد و در اثر باد و باران و فرسایش خاک به وجود آمده است. در افکار عامه اینچنین جا افتاده که ستاره ای از آسمان به قلب جزیره افتاده و باعث شده دره به این صورت شکل بگیرد. برخی نیز آنجا را محل رفت و آمد اجنه و ارواح می دانند. همه این افکار ناشی از ظاهر عجیب و غریب و تو در توی دره ستارگان است. از میان جاهای دیدنی قشم گشت و گذار در تو در توهای دره ستارگان را فراموش نکنید.

اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه : دره ستارگان قشم

  

جزیره ناز از معروف ترین جاهای دیدنی قشم

جزیره ناز، تور قشم

 

 

جزایر ناز به دلیل ساحل دیدنی و متفاوتش از معروف ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می رود. گویی این جزایر گاهی ناز می کنند و زیر آب پنهان می شوند و به هنگام جزر دریا پیدا می گردند. در این هنگام باریکه ای از خشکی این جزیره را به جزیره قشم وصل می کند و امکان رفت و آمد بین دو جزیره را فراهم می سازد. اگر در این مدت کوتاه، راه رفته را برنگردید، اسیر آب می شوید و خدای نکرده با جزیره زیر آب می مانید. از بالای ارتفاعات جزیره ناز چشم اندازی از تنگه هرمز و جزیره لارک نیز دیده می شود.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: جزایر ناز در قشم

  

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه مقصد مهم طبیعت گردی در تور قشم به شمار می رود و میان دو دره عمود بر هم با دیوارهای حفره ای قرار گرفته است. حفره ها، این دره صعب العبور را عجیب تر کرده اند. عبور از تنگه چاهکوه، تنها کار طبیعت گردان حرفه ای با کفش و امکانات صخره نوردی و سنگ نوردی است. از سختی های عبور از تنگه این است که در بعضی قسمت های آن، آب هایی گودال مانند شگل گرفته که از عمق زیادی برخوردار است. تماشا و رصد ستارگان در آسمان شب شکوه بی نظیری در تنگه چاهکوه دارد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: تنگه چاهگوه قشم

  

جزیره هنگام قشم

دلفین ها در جزیره هنگام

 

 

همانطور که پیشتر اشاره شد جزیره هنگام در جنوب جزیره و از مهمترین جاهای دیدنی قشم است. این جزیره تنها 2 کیلومتر با قشم فاصله دارد و مهمترین دلیل جذابیتش، دلفین های بازیگوشی است که دور و برِ قایق های گردشگران شنا می کنند. شن های براق و تمیز و آب های فیروزه ای جزیره هنگام نیز مناظری دلنشین را پدید آورده است. گردشگرانی که به قشم می روند، معمولا در جزیره هنگام به جمع آوری صدف های کوچک و بزرگ مشغول می شوند.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: جزیره هنگام در قشم

  

غار خربس قشم

پارک کروکودیل، قشم

 

پارک کروکودیل ها در قشم

غار خربس در روستایی به همین نام قرار گرفته که به روزگار ساسانی بر می گردد. دهانه غار در دل کوه، بین 20 تا 30 متر در بخش های مختلف، ارتفاع دارد. غار خربس ناز میان جاهای دیدنی قشم طرفداران زیادی دارد و همواره بازدیدکنندگانی در آن حضور دارند. روبروی قلعه خربس، گورهایی باستانی نیز به چشم می خورد که بر دهانه غار اشراف دارد. غار خربس در 15 کیلومتری قشم واقع شده است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خربس قشم 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

اماکن تاریخی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز

 

تخت جمشید

تخت جمشید شیراز

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز و آثار تاریخی مهم کشور ما، تخت جمشید است که در نزدیکی شهر شیراز قرار گرفته است. بنای تخت جمشید ۵۱۸ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و با این که حدود 150 سال بعد به آتش کشیده شده، هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. در این مجموعه تاریخی پلکان‌ها، ستون‌ها و کاخ‌هایی وجود دارد که شما را به یاد شکوه ایران باستان می‌اندازد. 

کسب اطلاعات بیشتر راجع به این جاذبه: تخت جمشید

 

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز

یکی از جاذبه های تور شیراز که در ورودی این شهر از سمت اصفهان قرار دارد، دروازه قرآن می‌باشد. پیشینه ساخت این بنای تاریخی به دوران دیلمیان می‌رسد و در اتاقک بالایی آن دو جلد قرآن دست نویس نگهداری می‌شود. این قرآن‌ها به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری تعلق داشته و امروزه در موزه‌های شیراز از آن نگهداری می‌کنند. 

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: دروازه قرآن شیراز

 

خانه زینت الملک

خانه زینت الملک یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که متعلق به خاندان قوام الملک بوده و این روزها پذیرای گردشگران می‌باشد. یکی از قسمت‌های جالب این خانه تالار آیینه است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. گفته می‌شود که ساخت این بنا توسط علی محمد خان قوام الملک شروع شده و بعد از مرگ آن توسط محمدرضا خان قوام الملک به پایان رسیده است.

آدرس خانه زینت الملک

برای دیدن این بنا باید به خیابان لطفعلی خان زند در شهر شیراز بروید.

 

پاسارگاد

پاسارگاد یکی دیگر از جاهای دیدنی مهم کشور و شهر شیراز است. البته گفتنی است که این اثر تاریخی در نزدیکی شهر شیراز قرار گرفته، اما همیشه به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری مسافرانی که به شیراز می‌آیند محسوب می‌شود. این مکان تاریخی محل فرمانروایی کوروش کبیر فرمانروای یزرگ ایران بوده و دارای قسمت‌های مختلفی است که هر کدام از آنها جذابیت خود را دارند. همچنین مقبره کوروش در این مجموعه تاریخی قرار دارد.

برای آشنایی کامل با این جاذبه کلیک کنید: پاسارگاد از گذشته تا کنون 

 

هفت تنان شیراز

یکی از ساختمان‌های به جا مانده از دوران زندیه تکیه هفت تنان می‌باشد که در ضلع شمالی آرامگاه حافظ و دامنه کوه چهل مقام قرار گرفته است. این باغ با صفا آرامگاه هفت عارف را درون خود جای داده که هیچ اسمی از آنها به میان نیست، اما به همین دلیل این مکان را هفت تنان می‌نامند. جالب است بدانید که سقف تالار این ساختمان روی دو ستون بزرگ و یکپارچه بنا شده است.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: موزه سنگ شیراز محل دفن هفت تنان

 

ارگ کریم خان

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز ارگ کریم خان می‌باشد که محل اسکان و حکومت کریم خان زند بوده است. برج‌های بلند در چهار گوشه و دیوارهای آجری و مستحکم این بنا قطعاً در نگاه اول توجه بینندگان را به خود جلب خواهد کرد. تاثیر معماری دوران صفویه به صورت کامل در روند ساخت این ارگ قابل مشاهده می‌باشد.

آدرس ارگ کریم خان

برای دیدن این بنای تاریخی زیبا باید به مرکز شهر و شمال شرق میدان شهدای شیراز بروید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارگ کریم خانی شیراز

 

بازار وکیل

بازار وکیل که یکی از شاهکارهای معماری در دوره زندیه می‌باشد هنوز هم رونق خود را از دست نداده است. این بازار در نزدیکی حمام و مسجد وکیل قرار گرفته و زمانی که به آن وارد می‌شوید طاق‌های ضربی با حفره‌های تعبیر شده را خواهید دید. همچنین در مغازه‌های این بازار محصولاتی مانند صنایع دستی، پارچه و… به فروش می رسد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: بازار وکیل شیراز

 

حمام وکیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز حمام وکیل است که متعلق به دوران زندیه می‌باشد. بخش درونی این حمام تاریخی به چند قسمت تقسیم می‌شود که در هر کدام از آنها امروزه مجسمه‌هایی شرایط و لباس مردم آن زمان را برای ما تداعی می‌کنند. به عقیده گردشگران جذاب‌ترین بخش این تمام قسمت شاه نشین می‌باشد که متعلق به کریمخان زند و نزدیکان او بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه به مطلب سجد وکیل شیراز مراجعه کنید(در بالا).

 

این را نیز می پسندید: نقش رستم شیراز

 

آب انبارهای کریمخانی

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز که در زمان سفر به این شهر به هیچ عنوان نباید از دست بدهید، آب انبارهای کریمخانی هستند که در زمان حکومت کریمخان زند و دستور شخص او احداث شدند. این آب انبارها به عنوان منبع تامین آب شهر شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنها دیدن می‌کنند. این چهار آب انبار عبارتند از: "حافظیه، هفت تن، دیوان‌خانه و وکیل" که در میان آن‌ها آب انبار وکیل شیراز معروف تر است و می‌توانید از آن دیدن کنید.


آدرس آب انبارهای کریمخانی

شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، موزه آب

 

کاروانسرای گمرک

کاروانسرای گمرک یکی دیگر از یادگارهای به جا مانده از دوران زندیه و از جاهای دیدنی شیراز است که در بازار وکیل قرار گرفته و هر ساله مسافران زیادی از آن دیدن میکنند. به محض ورود به کاروانسرای گمرک فضای قدیمی و حال و هوای آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. استفاده از مقرنس کاری، و گچبری‌های خاص جلوه جالبی به این مکان داده و تنوع این تزئینات و نظم بین آنها بی‌شک برایتان جالب خواهد بود. هنوز هم در این کاوانسرا مغازه‌های مختلفی فعالیت دارند و محصولات مختلفی را به فروش میرسانند، ولی نباید فراموش کرد که این کاروانسرا به دلیل عدم رسیدگی در معرض فرسایش قرار دارد.
آدرس: شیراز، نیمه شمالی بازار وکیل، محله درب شاهزاده

 

کاروانسرای فیل

دیدنی شیراز و آثار تاریخی این شهر که متعلق به دوران زندیه می‌باشد، کاروانسرای فیل است. گفته می‌شود که این بنا در سال ۱۳۸۰ هجری ساخته شده دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد که طبق معماری آن دوران ساخته شده‌اند. سردر قدیمی این کاروانسرا با نمای آجری تزئین شده و وقتی وارد آن می‌شوید منظره زیبایی از طاق، تویزه و عرقچین را در آن خواهید دید. در ضمن در این کاروانسرا راهرو‌هایی وجود دارد که سقف آنها به شکل قوسی شکل و جناقی با آجر طراحی شده است. فضای کلی کاروانسرای فیل مربعی‌ست و در آن حجره‌های مختلفی قرار دارد.


آدرس کاروانسرای فیل

شیراز، درب شاهزاده، بازار شمشیرگرها

 

خانه صالحی

خانه صالحی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که پیشینه ساخت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. تقدیمی دارای دو بخش بیرونی و اندرونی است که در قسمت بیرونی آن یک حیاط بزرگ مرکزی و هشت اتاق در ضلع‌های شرقی، غربی و شمالی خواهید دید. دیوارهای حیاط با استفاده از کاشی کاری هایی که روی آنها طرح‌های اسلیمی بسیار زیبا از حیوانات، گیاهان، آن و سربازان دوره‌های مختلف وجود دارد، تزئین شده اند. این بنا در سال ۱۳۸۴ آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به عنوان موزه لباسهای سنتی و آیینی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آدرس خانه صالحی شیراز

شیراز، ضلع جنوبی مسجد شهدا، اول کوچه هفت پیچ

 

مدرسه آقا باباخان شیراز

این مدرسه یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران زندیه و جاهای دیدنی شیراز است. مدرسه آقا باباخان که به دستور کریم خان زند ساخته شده، روند ساخت طولانی داشته؛ بنای آن در سال ۱۲۴۰ به پایان رسید. فضاسازی قدیمی این مدرسه قطعاً در نگاه اول توجه گردشگران را به خود جلب خواهد کرد. زمانی که به تزیینات مختلف ایوان، راهرو و ستونها دقت می‌کنید ردپای معماری قدیمی ایران را در آنها خواهید دید.‌ در بازسازی‌های انجام شده در دوره قاجار و بعد از آن کتیبه‌هایی که در این مکان نصب کردند، همگی با آیات قرآن تزئین شده‌اند و فضای زیبایی را برای این مدرسه به وجود آورده‌اند.


آدرس مدرسه آقا باباخان شیراز

شیراز، کنار مسجد وکیل

 

مدرسه قوام

مدرسه قوام که آن را با نام حسینیه قوام نیز می‌شناسند یکی از جاهای دیدنی شیراز و آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجاریه می‌باشد. این بنا توسط میرزا علی اکبر قوام الملک و در سال ۱۲۷۳ ساخته شده ورودی آن کتیبه‌های قرار گرفته که روی آنها اشعاری در وصف قوام الملک را ثبت کرده‌اند. مدرسه قوام یکبار در دوران پهلوی و مرحله بعدی در سال ۱۳۶۶ مورد بازسازی قرار گرفته است. در نزدیکی این مدرسه آثار تاریخی مختلف دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.


آدرس مدرسه قوام شیراز

خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به درب شیخ، نزدیک نارنجستان قوام

 

نقش رجب

یکی از آثار تاریخی به جا مانده متعلق به دوران ساسانیان در اطراف شیراز، نقش رجب نام دارد. وجود نقشه‌های باستانی بر روی کوه در این منطقه باعث شده که به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز شناخته شود. این محوطه روباز آثار مختلفی را درون خود جای داده است که هر کدام از آنها نشان دهنده برخی از مراسم‌های ساسانی هستند. ظرافت سنگهای تراشیده شده و نقش هایی که در این مکان می‌بینید قطعاً در نگاه اول شما را نبوت خود خواهد کرد. نقش و نگار ایجاد شده در این مکان متعلق به تاجگذاری اردشیر بابکان، گذاری شاپور اول و نقوشی متعلق به کریدر، از موبدان معروف زرتشتی در دوران ساسانی است.


آدرس نقش رجب شیراز

۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، جاده فرعی سمت راست

 

گهواره دید

این مکان تاریخچه بسیار قدیمی دارد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز متعلق به دوران دیلمیان شناخته می‌شود. این مکان شباهت زیادی به ساختمان‌های دوران ساسانی دارد و در قسمت بالایی کوه دروازه قرآن ساخته شده است. فواره چهار ضلعی در هر سمت خود درگاهی جای داده است و گفته می‌شود که در زمان‌های قدیم از این مکان برای دیده‌بانی و اطلاع رسانی استفاده می‌کردند. در دوران قدیم وقتی دیده بان‌ها در این مکان قرار می‌گرفتند دید بسیار گسترده‌ای از تمام شهر داشتند و همین کمک می‌کرد تا بتوانند به راحتی مراقب قسمت‌های مختلف قلمرو باشند.


آدرس گهواره دید

ورودی شهر شیراز از سمت اصفهان، قله کوه دروازه قرآن

 

 

موزه‌های شیراز

 

موزه خاتم

موزه خاتم شیراز

موزه خاتم در خانه سعادت شیراز واقع شده و این روزها به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اول درون این موزه قسمتی وجود دارد که در آن اشیای تاریخی گوناگون و به خصوص صنایع دستی خاتم کاری قرار دادند. بخش دوم آن مکانی است که به آموزش حرفه خاتم کاری در آن می‌پردازند و هر ساله علاقمندان به این هنر سنتی در کارگاه‌های برگزار شده موزه خاتم میروند.

آدرس موزه خاتم

این موزه در دروازه کازرون، خیابان دستغیب، محله سنگ سیاه و در کنار آرامگاه سیبویه قرار دارد.

 

موزه لباسهای سنتی ایران

در صورتی که دوست دارید بدانید در زمان‌های قدیم مردان و زنان ایرانی از اقوام مختلف چه لباس هایی می‌پوشیدند، این موزه یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز برای شما خواهد بود. محل برقراری این موزه خانه صالحی میباشد که به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی نیز شناخته می‌شود. بیشترین لباس جمع آوری شده در این مکان متعلق به مردمان شیراز قدیم است.

 

آدرس موزه لباس های سنتی شیراز

 برای دیدن موزه می‌توانید به میدان احمدی، ابتدای کوچه هفت پیچ بروید.

 

موزه آرشیو آواها و نواها

این موزه که در منزل منطقی نژاد، یکی از ساختمان‌های به جا مانده از دوران قاجار برپا شده؛ مجموعه‌ای از آرشیو‌های صوتی و تصویری قدیمی را درون خود جای داده است. تمرکز بیشتر این مکان بر روی جمع آوری متعلقات تاریخی هنر موسیقی میباشد و در آن میتوانید انواع سازهای اصیل و قدیمی ایران و جهان را ببینید. همچنین در بخش‌هایی از این موزه کارگاه‌های ساخت ساز و آموزشگاه موسیقی قرار دارد.

آدرس موزه آرشیو شیراز

برای دیدن این موزه زیبا باید به محله لب آب و خیابان قاآنی بروید.

 

موزه تاریخ طبیعی

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز برای علاقه مندان به طبیعت و جانورشناسی، موزه تاریخ طبیعی شیراز است. این موزه زیر نظر دانشگاه شیراز فعالیت می‌کند و در آن آثار تاریخی طبیعی به جا مانده از دوره‌های مختلف زمین شناسی قرار دارد. همچنین نگاره‌هایی از سیاوش بوشهری یا سیاه خان لپویی که مرد غول پیکری در زمان‌های قدیم بوده در این موزه دیده می‌شوند که جذابیت بالایی دارند.

آدرس موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی در بلوار مدرس و خیابان آزادگان واقع شده است.

 

موزه هنر مشکین فام

این موزه که هر ساله علاقه‌مندان به هنر را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند، مجموعه‌ای از آثار هنرهای تجسمی هنرمندان در اعصار مختلف را درون خود جای داده است. قرارگیری موزه هنر مشکین فام در خانه تاریخی فروغ الملک باعث افزایش جذابیت آن شده و از سوی دیگر قسمت‌هایی متعلق به هنر خوشنویسی، آثار نقاشی، نقش‌های برجسته و… در آن قرار دارد.

آدرس موزه هنر مشکین فام

موزه هنر مشکین فام در محله سنگ سیاه، کوچه کناری آرامگاه بی بی دختران و در خانه فروغ الملک قرار گرفته است

 

موزه پارس

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز موزه پارس می‌باشد که اشیاء تاریخی مختلفی را مربوط به دوران قبل و بعد از ورود اسلام درون خود جای داده است. این موزه که درون عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود و آرامگاه کریم خان زند درون آن قرار دارد. ورود به این موزه مانند سفر به تاریخ است و در آن اشیا فلزی و سفالی مختلفی را خواهید دید.

آدرس موزه پارس

برای بازدید از موزه پارس باید به خیابان زند و باغ نظر بروید.

 

موزه گنجینه تاریخ فارس

این موزه که در خانه زینت الملوک برپا شده درون خود مجسمه ها، ماکت‌ها و نقاشی‌هایی از مشاهیر و بزرگان ایران و به خصوص استان فارس را جای داده است. همچنین با رفتن به این مکان اطلاعات ارزشمندی در خصوص پیشینه تاریخی ایران به دست خواهید آورد. در این موزه تندیس‌هایی از شاعران بزرگ شیراز و شخصیت‌های مهم تاریخی دیده می‌شود.

آدرس 

برای بازدید از موزه گنجینه تاریخ فارس باید به خیابان لطفعلی خان زند و خانه زینت الملوک بروید.

 

برای کسب اطلاعات درباره دیگر موزه ها کلیک کنید: موزه سنگ شیراز

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

اماکن مذهبی شیراز

مکان‌های مذهبی شیراز

شیراز مساجد، کلیساها و مراکز آیینی زیادی دارد که نه تنها به عنوان مکانی عبادی به کار می روند، به دلیلی زیبایی تزئینات و عناصر ساختمانی جزو جاذبه های شیراز نیز به شمار می روند. در ادامه به معرفی گزیده ای از جاذبه های مذهبی شیراز می پردازیم.

 

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک در شیراز

بی تردید ترکیب رنگ‌های مسجد نصیرالملک با فضای دل انگیز پاییز در هیچ کجای ایران دیده نخواهد شد. مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از ۱۰ مسجد برتر جهان شناخته می‌شود و بخش معروف آن فضای رنگارنگی است که به دلیل پنجره‌های زیبای آن به وجود آمده است. پیشینه ساخت مسجد نصیرالملک به دوران قاجاریه باز می‌گردد و یکی از جاهای دیدنی شیراز است که نباید از دست داد.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد در خیابان لطفعلی خان زند شیراز قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تماشای تصاویر زیبا از این جاذبه کلیک کنید: مسجد نصیرالملک شیراز

 

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز در پاییز مسجد جامع عتیق است که پیشینه ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این مسجد تاریخی که به عنوان یکی از ارزشمند‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز شناخته می‌شود، در طول تاریخ بارها بازسازی شده است. مسجد عتیق که برای مردم شیراز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در ضلع جنوب شرقی شاه‌چراغ قرار گرفته و با رفتن به آنجا می‌توانید از این امامزاده نیز دیدن کنید.

آدرس مسجد عتیق شیراز

ضلع جنوب شرقی شاهچراغ

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این جاذبه کلیک کنید: مسجد جامع عتیق شیراز

 

کلیسای ارامنه در شیراز

کلیسای ارامنه در شیراز

کلیسای ارامنه شیراز سال‌هاست که هیچ عبادت کننده‌ای ندارد و از سوی دیگر معماری آن نیز به سایر کلیساهای کشورمان شبیه نیست. با این حال در سال‌های دور این کلیسا به نام حضرت مریم نامگذاری شده بوده و افراد معتقد به مسیحیت برای عبادت و راز و نیاز به آن مکان می‌رفتند. کلیسای ارامنه در سال ۱۶۶۲ و در دوره صفویه ساخته شده است.

آدرس کلیسای ارامنه شیراز

برای دیدن آن باید به محله سنگ سیاه شیراز بروید.

 

زیارتگاه شاه‌چراغ

شاهچراغ شیراز

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز زیارتگاه و مسجدی است که بنا بر اعتقاد مردم متعلق به احمد بن موسی کاظم، پسر بزرگ امام موسی کاظم می‌باشد. ساختمان این آرامگاه در دوره اتابکان و در قرن ششم هجری ساخته شده و تزیینات زیبای آن همیشه برای بازدیدکنندگان دلنشین بوده است. البته در دوره قاجار نیز زیارتگاه شاه‌چراغ مورد بازسازی قرار می‌گیرد که در نتیجه نمای آن کمی تغییر کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه کلیک کنید: شاهچراغ شیراز

 

زیارتگاه علی بن حمزه

این زیارتگاه که یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی شیراز است، متعلق به شاه میر علی بن حمزه بن موسی کاظم می‌باشد. ساختمان آرامگاه در نزدیکی رود خشک قرار گرفته و گفته می‌شود که در دوره دیلمیان ساخته شده است. همچنین در دوره تیموریان نیز بخش‌هایی از این بنای تاریخی مورد بازسازی قرار گرفته است. کاشی کاری، گچ بری و آینه کاری منحصر به فرد از ویژگی‌های بارز ظاهری این آرامگاه می‌باشد.

آدرس زیارتگاه علی بن حمزه

 برای دیدن آن باید به خیابان حافظ در شهر شیراز بروید.

 

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

از دیگر مکان‌های مذهبی شیراز که به عنوان زیباترین مساجد کشور شناخته می‌شود در دوره زندیه ساخته شده است. معماری مسجد وکیل شیراز بسیار جذاب و تزئینات استفاده شده در آن بسیار زیبا هستند. قرار گرفتن مسجد وکیل در نزدیکی سایر جاهای دیدنی شیراز مانند بازار وکیل، حمام وکیل، ارگ کریمخانی و... باعث افزایش میزان بازدید از این اثر تاریخی شده است. یکی از قسمت‌های زیبا در مسجد وکیل طاق مروارید است که در بخش شمالی ساختمان مسجد قرار گرفته و یکی از سوره‌های قرآن کریم با خطی بسیار زیبا روی آن نوشته شده است.

آدرس مسجد وکیل شیراز

شیراز، سمت غربی بازار وکیل

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مجموعه وکیل در شیراز

 

زیارتگاه سید علاءالدین حسین

زیارتگاه سید علاءالدین حسین

زیارتگاه سید علاء متعلق به برادر شاهچراغ می‌باشد که پیشینه ساخت بنای آن به دوران فتلغ خان والی فارس باز می‌گردد. البته ساختمان امروزی که می‌بینید متعلق به دوران صفویه است و شخصی به نام میرزا علی وظیفه ساخت آن را بر عهده داشته است. در دوران قاجار نیز تعمیرات و تزئینات مختلفی روی این آرامگاه انجام شد که همه آنها باعث زیباتر شدن این مکان شدند. امروزه بسیاری از افراد مذهبی که برای دیدن شاهچراغ به شیراز می‌آیند، از زیارتگاه سید علاءالدین نیز که یکی از جاهای دیدنی شیراز می‌باشد دیدن میکنند.


آدرس زیارتگاه علاءالدین حسین

شیراز، میدان آستانه

 

امامزاده زنجیری

آرامگاه مذکور متعلق به سیدجلال الدین ابن زید علی بن حسن است که مردم محلی آن را با نام امامزاده زنجیری می‌شناسند. بسیاری از مردمِ معتقد از امامزاده زنجیری به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز یاد می‌کنند. دلیل نامگذاری امام زاده به زنجیری این بوده است که در زمان‌های قدیم برای اثبات گناهکاری یا بی گناهی فرد او را به زنجیری در ورودی این مکان می‌بستند و در صورتی که زنجیر پاره میشد، فرد بی گناه بود. امروز نیز وقتی وارد این مکان می‌شوید می‌توانید زنجیری را در بالای ورودی آن ببینید.


آدرس امامزاده زنجیری شیراز

خیابان لطفعلی خان زند، شرق مسجد نصیر الملک

 

آرامگاه بی بی دختران

آرامگاه بی بی دختران شیراز

بنا به اسناد باقی مانده و داستان‌هایی که بین مردم محلی در جریان می‌باشد، این آرامگاه متعلق به بی بی خدیجه اُم عبدالله؛ از فرزندان امام زین العابدین بوده است. بنای قدیمی آرامگاه بی بی دختران در اثر یک زلزله شدید ویران و بعد از مدتی به دست محمد قلی خان ایلخانی مرمت و بازسازی شد. از آنجایی که این زیارتگاه از زمان‌های دور به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز شناخته می‌شده، در طول تاریخ بسیار مورد توجه قرار گرفته و بازسازی شده است. در ضمن مردم شیراز اعتقاد قوی به این امامزاده دارند.


آدرس آرامگاه بی بی دختران

خیابان دستغیب، پشت بیت العباس

 

امامزاده ابراهیم شیراز

از دیگر دیدنی‌های شیراز که برای افراد مذهبی اهمیت بالایی دارد امامزاده ابراهیم است که گفته می‌شود فرزند امام موسی کاظم بوده است. بنای آرامگاه توسط زکی خان از سرداران دوران زندیه ساخته شده و بسیاری از تزئینات باقی مانده که در این مکان به چشم می‌آیند، مربوط به آن دوران هستند. بخش داخلی حرم این امامزاده به شکل شاهنشین است که در اطراف آن یک کتیبه به خط ثلث نوشته‌اند. همچنین آینه کاری‌های انجام شده جلوه بسیار خاصی به این مکان داده است.


آدرس امامزاده ابراهیم شیراز

شیراز، محله قدیمی لب آب، نزدیکی گورستان دارالسلام

 

مسجد نو شیراز

مسجد نو شیراز

مسجد نو که امروزه به نام مسجد شهدا نیز شناخته می‌شود، بعد از مسجد جامع عتیق عنوان دومین مسجد قدیمی شیراز را با خود یدک می‌کشد. به همین دلیل بسیاری آن را در دسته بندی جاهای دیدنی شیراز که باید حتما از آن بازدید کرد، قرار می‌دهند و به این صورت سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن دیدن می‌کنند. بر اساس مشاهدات و اسناد تاریخی گفته می‌شود که مسجد نو در بین سالهای 598 تا 615 هجری قمری ساخته شده و در زمان‌های قدیم با نام مسجد اتابک شناخته می‌شده است.


آدرس مسجد نو شیراز

ضلع غربی میدان احمدی، روبروی آرامگاه شاهچراغ

 

 

آرامگاه‌های شیراز

 

سعدیه

سعدیه شیراز

سعدیه از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز است که شاعر گرانقدر کشورمان، سعدی در آنجا به خاک سپرده شده است. بنای این آرامگاه که در سال ۱۳۳۰ ساخته شده در میان یک باغ سرسبز و زیبا قرار گرفته که در فصل بهار با گلهای رنگارنگ پوشیده می‌شود. در ضمن مقبره شوریده نیز که شاعر معروفی در زمانه خود بوده در نزدیکی سعدی به خاک سپرده است.

آدرس سعدیه 

برای دیدن سعدیه باید به انتهای خیابان بوستان و جنب باغ دلگشا در شیراز بروید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: سعدیه شیراز

 

حافظیه

حافظیه

یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز، حافظیه می‌باشد که مقبره شاعر بزرگ ایرانی، حافظ شیرازی در آنجا قرار دارد. زمانی که وارد این آرامگاه می‌شوید علاوه بر امکان بازدید از مقبره حافظ، این امکان وجود دارد که از نمای بسیار زیبا و جذاب اطراف آن نیز لذت ببرید. فضاسازی سنتی و دوست داشتنی آن حال و هوای تکرار نشدنی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آدرس حافظیه

برای دیدن این آرامگاه باید به میدان حافظیه در شهر شیراز بروید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه کلیک کنید: حافظیه شیراز 

 

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی از جاهای دیدنی شیراز که در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد، آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر و ادیب قرن هشتم هجری می‌باشد. این آرامگاه که در یک فضای روباز و روی کوه صبوی ساخته شده؛ در کنار آن یک اتاق به نام فرهنگسرای خواجوی قرار گرفته است. همچنین سه غار تاریخی و چشمه رکن آباد را در کنار خود جای داده است.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی

برای دیدن این آرامگاه می‌توانید به ابتدای جاده شیراز اصفهان و دامنه کوه صبوی بروید.

 

آرامگاه سیبویه

آرامگاه سیبویه شیراز

آرامگاه سیبویه متعلق به نویسنده کتاب معروف در مورد علم صرف و نحو زبان عربی، ابوبشر عمرو بن عثمان بن قنبر البصری می‌باشد. این آرامگاه که در میان قبرستان باهلیه قرار دارد، دارای ساختمانی به صورت طاق نماست که با استفاده از کاشی‌های زیبا تزیین شده است. کاشی‌های معرق این آرامگاه که به دست هنرمندان خراسانی ساخته شده زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند.

آدرس آرامگاه سیبویه

برای دیدن آن باید به بلوار سیبویه و محله سنگ سیاه در شیراز بروید.

 

آرامگاه شاه شجاع

آرامگاه شاه شجاع

این آرامگاه محل دفن یکی از شجاع‌ترین شاهان خاندان آل مظفر می‌باشد که در برابر حملات مغول‌ها به ایران ایستادگی کرده است. این مکان به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز و آرامگاه‌های مشهور این شهر شناخته می‌شود. با این که آرامگاه شاه شجاع در معرض تخریب است، اما هنوز هم کاشیکاری‌های قدیمی و تزیینات انجام شده با اشعار این شاه و حافظ شیرازی حس خوبی به بازدیدکنندگان می‌دهد.

آدرس آرامگاه شاه شجاع

برای دیدن این آرامگاه باید به بلوار هفت تنان در این شهر بروید.

 

آرامگاه باباکوهی

آرامگاه باباکوهی متعلق به علی ابوعبدالله ابن باکویه، مشهور به باکویه شیرازی است. این شخص که شاعری گرانقدر در قرن چهارم بوده در این مکان به خاک سپرده شده است و در اطراف آرامگاه آن اتاق‌هایی مختلف با کاشی کاری زیبا، حوض آب و چندین درخت کهنسال وجود دارد. به گفته بسیاری این آرامگاه یکی از زیباترین مقبره‌های شهر شیراز است.

آدرس آرامگاه باباکوهی

برای دیدن آن می‌توانید به سمت چپ دروازه قرآن و جاده باباکوهی بروید.

 

آرامگاه آبش خاتون

آبش خاتون یکی از ملکه‌های زمان اتابکان فارس و می‌توان گفت تنها زن حاکم بر این استان بوده است. پیشینه ساخت این آرامگاه به قرن هفتم می‌رسد و متاسفانه این روزها در معرض تخریب قرار دارد. با این حال هنوز هم آرامگاه آبش خاتون یکی از جاهای دیدنی شیراز است که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. عمارت سه طبقه این آرامگاه با معرق کاری زیبا تزیین شده است.

آدرس آبش خاتون

برای دیدن آرامگاه به بلوار سیبویه و نرسیده به میدان دفاع مقدس بروید.

 

آرامگاه شیخ روزبهان

آرامگاه مذکور متعلق به شیخ شطّاح یا روزبهان ابومحمد بن ابی نصر؛ یکی از عارفان و عالمان بزرگ استان فارس در قرن ششم هجری بوده است. این آرامگاه در حال حاضر محل تدفین این شخص به همراه فرزندان و نوادگان خود می‌باشد. ساختمان اصلی این مقبره در معرض تخریب قرار گرفته بود که در سالهای 1350 و 1351 بازسازی هایی انجام شد که علاوه بر بهبود وضعیت ساختمان، بخشی از طراحی آن را نیز تغییر داد.


آدرس شیخ روزبهان

شیراز، خیابان لطفعلی خان، خیابان روزبهان

 

آرامگاه شیخ محمد لاهیجی

آرامگاه شیخ محمد لاهیجی یکی دیگر از جاذبه های تور شیراز است که متعلق به نویسنده کتاب "مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز" می‌باشد. شیخ محمد لاهیجی در دوره حکومت نوربخش‌ها روی استان فارس در این منطقه سکونت داشته و به عنوان یکی از افراد نزدیک به موسس این سلسله شناخته می‌شده است. این آرامگاه همواره محلی برای تجمع صوفی‌ها و عارفان بوده است و در صورتی که علاقه دارید با این افراد صحبت کنید قطعا یکی از آنها را در اطراف آرامگاه پیدا خواهید کرد. در ضمن محله سیبویه شیراز آثار تاریخی مختلفی را درون خود جای داده و به عنوان یکی از محلات قدیمی شهر شیراز شناخته می‌شود.


آدرس آرامگاه شیخ لاهیجی

بلوار سیبویه، محله لب آب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی

معرفی قطعات خودروی سوزوکی

 شرکت سوزوکی در سال ۱۹۰۹ میلادی به همت میشیو سوزوکی آغاز به کار کرد. شرکت سوزوکی در سال ۲۰۱۱ از نظر تعداد خودروهای تولیدی، به‌عنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد. شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۵٫۰۰۰ نفر اعلام شده، که در ۳۵ کارخانه تولیدی سوزوکی، در ۲۳ کشور، همچنین در ۱۳۳ مرکز فروش، نمایندگی‌های مجاز و توزیع قطعات یدکی آن، در بیش از ۱۹۲ کشور جهان، اشتغال دارند.

دفتر مرکزی شرکت سوزوکی در شهر هاماماتسو، استان شیزوئوکا، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس توکیو معامله می‌شود. گروه فولکس‌واگن با در اختیار داشتن ۱۹٫۹٪ درصد از سهام شرکت سوزوکی بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید.

قطعات موتوری سوزوکی ویتارا

محبوب ترین خودروهای سوزوکی در ایران سوزوکی کیزاشی دنده ای، سوزوکی گرند ویتارا۲۴۰۰ اتوماتیک، سوزوکی کیزاشی فول اتوماتیک، سوزوکی کیزاشی نیمه فول، سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ دنده ای و ۲۴۰۰ اتوماتیک است. سوزوکی گرند ویتارا از سال ۱۹۸۸ در ژاپن و چند کشور دیگر تولید می شود و از سال ۱۳۸۶ در ایران نیز مونتاژ می شود. این خودروی دو دیفرانسیل، با گیربکس های ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک وارد بازار می گردد. ایمنی بالا و امکانات خاص ویتارا، آن را ممتاز کرده است. به همین مناسبت قطعات آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نسل جدید خودروی ویتارا که توسط ایران خودرو مونتاژ می شود، از پیشرانه ۴ سیلندر با ۲۳۹۳ حجم موتور بهره می برد. قدرت این موتور ۱۶۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است و حداکثر سرعت آن به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می رسد. شتاب صفر تا صد ویتارا ۱۲٫۵ ثانیه بوده و وزن خالص آن ۱۵۶۷ کیلوگرم است. قطعات موتوری سوزوکی ویتارا از جلوبندی تا زیربندی موتورهای آفرود در ایران موجود است و در صورت آسیب دیدن یا استهلاک هر یک از این قطعات می توان از شرکت سام پارت و نمایندگی سوزوکی ویتارای به راحتی آن را تهیه کرد.

قطعات بدنه سوزوکی را به راحتی و اینترنتی تهیه کنید. 

 موتور سوزوکی ویتارا

ایران خودرو در ابتدای مونتاژ این خودرو موتور ۲۰۰۰ سی سی را تولید کرد ولی از سال ۱۳۸۹ به این سو به اقتضای بازار و نیاز به خودروهای قوی تر خط تولید موتور سوزوکی با حجم ۲۴۰۰ سی سی را نیز راه اندازی کرد.

برای تهیه قطعات یدکی سوزوکی کلیک کنید

موتور ۲۰۰۰ سی سی ویتارا

دو هزار سی سی برای خودروی سوزوکی که نسبتا سنگین است، ضعیف به نظر می رسد و به همین علت آسیب های زیادی به موتور وارد می شود. در عین حال مراقبت های لازم مثل تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا در زمان مناسب در سلامت خودرو تاثیر زیادی دارد. فیلترهای اصلی نقش مهمی در این موضوع دارند. بسیاری از دارندگان و تعمیرکاران سوزوکی ویتارا کم لطفی کرده و از فیلترهای تقلبی برای ماشین استفاده می کنند. طبیعی است که این قطعات غیر اصل آسیب های جدی به خودرو وارد سازد. توصیه می شود دارندگان خودروهای سوزوکی حتما از قطعات موتوری اصل برای وسیله نقلیه شان استفاده کنند.

موتور ۲۴۰۰ سی سی ویتارا

از سال ۱۳۸۹ که موتورهای ۲۴۰۰ سی سی وارد بازار شد با استقبال خوبی مواجه گشت. این خودرو تا کنون جزو بهترین و محبوب ترین خودروها در میان ایرانیان محسوب می شود. موتور آن ۱۶ سوپاپ دارد ولی از نظر پیستون ها، سرسیلندرها و اویل پمپ قدرت بالاتری از آن خود کرده است. خوشبختانه قطعات و لوازم یدکی این نوع موتور تقریبا همگی اصل می باشند. حتی قطعات ژاپنی و تایوانی نیز از کیفیت لازم برخوردار است

برای خرید لوازم یدکی هیوندای با ما همراه باشید. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عفیفه خدنگی