سواحل جنوب کشور در کرانه خلیج فارس و دریای عمان، با زیبایی شگفت انگیز خود، سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. این سواحل، رمز و راز بسیاری دارند و به اندازه دریای مازندران برای ایرانیان شناخته شده نیستند. می‌توانید با سفر به استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از خط ساحلی جنوب کشورمان دیدن کنید. ناگفته نماند که چندین جزیره مانند کیش و قشم هم در خلیج فارس، از جمله جالب‌ترین مقصدهای گردشگری می‌باشند. بسیاری از مناطق ساحلی جنوب ایران، حالت بکر خود را حفظ کرده‌اند و بازدید از این نقاط قطعا خالی از لطف نیست.

اجازه بدهید در ادامه درباره سواحل جنوب کشورمان بیشتر صحبت کنیم. همچنین به نقاط پرطرفدار ساحل جنوب بپردازیم.

سواحل خلیج فارس

آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌توانند نظر هر گردشگری را به خود معطوف کنند. حتی اگر افرادی را می‌شناسید که چندان به سفر در طبیعت علاقه ندارند، مطمئن باشید جذب زیبایی و آرامش خلیج فارس خواهند شد. در خط ساحلی که از بندرهای بزرگ و صنعتی به دور هستند، ابهت خلیج فارس و سخاوت آن بیشتر به چشم می‌خورد. در این سواحل موجودات ریز و درشتی زندگی می‌کنند که به موهبت‌های همیشگی خلیج فارس وابسته هستند. همچنین از جمله زیباترین مناظر خلیج فارس، ماهیگیرانی هستند که با لباس‌های بومی و تورهای ماهیگیری به دریا رفت و آمد می‌کنند.

جزیره کیش و جزیره قشم در سال‌های اخیر به طور چشمگیری توسعه پیدا کرده‌اند. در این جزیره‌ها تمام امکانات لازم برای گردشگری و بازدید از جاهای دیدنی فراهم شده است. سواحل جنوب کشور و مخصوصا سواحل این دو جزیره به اندازه‌ای زیبا هستند که در یک سفر نمی‌توانید از تمام گوشه و کنار آن‌ها دیدن کنید.

جزیره قشم

اگر به نقشه جزیره قشم نگاه کنید، متوجه می‌شوید این جزیره شبیه به یک دلفین است. جالب است که در فصل پاییز و زمستان دلفین‌های زیادی در اطراف جزیره قشم دیده می‌شوند. این جزیره به عنوان یکی از ژئو پارک‌های کره زمین در سازمان یونسکو شناخته شده است. ژئوپارک جایی است که پدیده‌های زمین شناسی شگفت انگیز و کم‌نظیر در آن وجود دارند. جزیره قشم با وجود تنگه ستارگان، جنگل‌های حرا، غار نمکدان، تنگه چاهکو، دره شور، جزایر ناز، صخره خرچنگ‌ها و... یکی از مهم‌ترین ژئوپارک‌های جهانی و تنها ژئو پارک خاورمیانه می‌باشد.

 

جزیره قشم با سواحل زیبای شنی و صخره‌ای به عنوان مقصدی زیبا برای گردشگری و ماجراجویی به شما پیشنهاد می‌گردد. هر سلیقه‌ای داشته باشید در جزیره قشم یک یا چند سرگرمی جذاب برایتان یافت می‌شود. علاوه بر طبیعت زیبای قشم، خلق و خوی اهالی جزیره، غذاهای تازه و لذیذ دریایی و بومی، مراکز خرید متنوع و... همگی جزو جاذبه‌های گردشگری قشم می‌باشند. فرصت سفر به این سرزمین شگفت انگیز و پر رمز و راز را از دست ندهید!

جزیره کیش

از چندین دهه قبل کیش به یکی از جزیره‌های لوکس و توسعه یافته در خلیج فارس تبدیل شده است. بسیاری از گردشگران جوان در داخل کشور، جزیره کیش را برای سفر و مخصوصا تعطیلات انتخاب می‌کنند. در کیش تفریحات دریایی متنوعی فراهم شده است که برای گردشگران جوان مفرح و جذاب می‌باشند. از جمله این تفریحات دریایی در جزیره کیش می‌توان به غواصی، بانجی جامپینگ روی دریا، قایق‌سواری (قایق بادبانی، قایق تفریحی، کایاک، کریزی بوت و...)، شنا، ماهیگیری و... اشاره کرد.

اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید، هیچ جایی مانند کیش در ایران وجود ندارد که همه امکانات تفریحی و سرگرمی هیجان‌انگیز را در اختیار شما قرار دهد. همچنین اگر اهل آرامش و ساعات سرشار از سکوت هستید نیز می‌توانید در کیش سرگرمی‌های مختلفی برای خود بیابید. سرگرمی‌های آرامش بخش مانند استفاده از سالن‌های اسپا، ماهیگیری در سواحل مرجانی، دوچرخه سواری در جاده ساحلی، حمام آفتاب و... با روحیه شما هماهنگ می‌باشند.

سواحل دریای عمان

در ابتدا گفتیم که سواحل جنوب کشور به اندازه سواحل دریای مازندارن برای ایرانیان شناخته شده نیستند. سواحل دریای عمان در این میان بسیار کمتر از خلیج فارس شناخته شده و بسیاری از خطوط ساحلی آن بکر باقی مانده‌اند. در سال‌های اخیر همچنان که ایفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، سواحل دریای عمان را به مخاطبان بیشتری معرفی کرده‌اند، تقاضای سفر به این مناطق نیز افزایش پیدا کرده است. دریای عمان نسبت به خلیج فارس جوش و خروش بیشتری دارد و طبیعت ساحل آن نیز بسیار متفاوت است. مهم‌ترین شهر ساحلی دریای عمان نیز بندر چابهار است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

بندر چابهار

بندر چابهار از جمله مهم‌ترین بندرهای بین‌المللی کشورمان می‌باشد که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. اگر تا به حال به این بندر زیبا سفر نکرده‌اید باید بگوییم که در بدو ورود به چابهار متوجه تفاوت آن با شهرهای ساحلی دیگر خواهید شد. پدیده‌های طبیعی زیبا و کم‌نظیری در سواحل جنوبی کشور در منطقه چابهار وجود دارند. از جمله این پدیده‌های شگفت‌انگیز می‌توانیم به کوه‌های مریخی، ساحل کویری، فوران امواج از میان صخره‌ها، سواحل صخره‌ای و... اشاره کنیم.

اگر از هر گردشگر و طبیعت‌گرد حرفه‌ای درباره شگفت انگیزترین مناطق ایران سؤال کنید، قطعا نامی از بندر چابهار در میان لیست او پیدا خواهید کرد. فرهنگ مردم بومی، مراکز خرید سنتی، غذاهای دریایی و محلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار هستند. بنابراین علاوه بر سواحل زیبا می‌توانید مطمئن باشید که در بندر چابهار ماجراهای جذابی در انتظار شما هستند.
منبع: 
جاذبه های سواحل جنوبی کشور