آثار تاریخی تبریز

شهر تبریز در بزنگاه‌های تاریخی ایران به خصوص در قرون اخیر نقش بسزایی داشته است. طبیعی است که آثار تاریخی زیادی از دوران و حکومت‌های مختلف در تبریز به جا مانده‌ باشد که امروزه تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شهر شده‌اند. از میان جاهای دیدنی تبریز آثار تاریخی برای تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به بناهای قدیمی جالب توجه است.

     

1. مسجد کبود تبریز  

مسجد کبود تبریز

 

چند سال گذشته اواخر تابستان با خانواده مشغول ایرانگردی بودیم که سر از تبریز در آوردیم. اول از همه سراغ مسجد کبود، از معروف ترین جاهای دیدنی تبریز را گرفتم. گنبد زیبای آجری مسجد از یک طرف و کاشی کاری های زیبای آن از طرف دیگر باعث شهرت آن شده است. این مسجد به دلیل داشتن کاشی های فیروزه ای که از قرن نهم هجری به یادگار مانده «کبود» نامیده می شود. کاشیکاری ها تنوع و ظرافتی بی نظیر دارد و اوج هنر استادکاران ایرانی را به نمایش می گذارد. این کاشیکاری ها به شکلی زشت مرمت شده اند و مثل یک چینی شکسته بندی شده هر گوشه اش تکه تکه های سفید توی ذوق می زند. مسجد کبود صحن بزرگ و چهارگوشی دارد که در گذشته های نه چندان دور شبستان هایش پناهگاه مستمندان و محل زندگی طلاب علوم دینی بوده است. این مسجد از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز است.    

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد کبود تبریز (گزارش ویدئویی و تصویری)

 

2. ارگ علیشاه؛ از دیدنی های تاریخی تبریز  

ارگ علیشاه تبریز

 

برای آن هایی که مثل من علاقه به بناها و آثار تاریخی دارند ارگ علیشاه نیز دیدنی است. این بنا که جزو تاریخی ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود به یکی از نمادهای شهر تبدیل شده است. متاسفانه خیلی ناراحت شدم وقتی دیدم این بنا به خوبی حفظ نشده و در حال تخریب است. ارگ علیشاه به قرن 8 هجری بر می گردد و یادآور شکوه این شهر در گذشته های دور است. ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری تبریز است و آن را به نام های طاق علیشاه، ارگ تبریز و مسجد علیشاه نیز می شناسند. طاق بزرگ این ارگ که از طاق کسری ( در معماری باستانی ایران و هم اکنون در کشور عراق) عریض تر است باعث شده این سازه را اوج هنر معماری به شمار آوریم. معماران ایرانی در گذشته خالق بهترین ها بوده اند.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارگ علیشاه تبریز

 

3. مسجد جامع تبریز  

مسجد جامع تبریز

 

مسجد جامع به دوره سلجوقیان بر می گردد و در نزدیکی بازار تبریز قرار گرفته است. وقتی این بناها و جاهای دیدنی تبریز را در نزدیکی همدیگر بازدید می کردم به خوبی می توانستم شهر قدیم تبریز را تصور کنم. برای زمان خودش این بازارها، ساختمان ها و مساجد حکایت از شهری مدرن و با بهترین امکانات داشته است. شوربختانه مسجد جامع هم گرفتار زلزله شده بود و بخش های مهمی از آن رو به ویرانی بود ولی هنوز شکوه بنای آجری آن مثل همه بناهای آجری دوره سلجوقی چشم نواز بود. گلدسته های مسجد که جزو شاهکارهای معماری ایرانی بوده اند هنوز پابرجا هستند. از سایر جاهای دیدنی تبریز می توان به مقبره الشعرا اشاره کرد که مزار شهریار نیز در آن قرار دارد. مقبره در نزدیکی موزه قاجار قرار دارد.   برای رزرو هتل های تبریز به سایت تورگردان مراجعه کنید.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مسجد جامع تبریز

 

4. خانه حریری تبریز

خانه حریری از جاهای دیدنی تبریز بازمانده از دوران قاجار است. خانه توسط یکی از اعضای خاندان حریری ساخته شده است. این خانه زیبا دارای ۲۵۰۰ مترمربع مساحت زیر بنا و ۴۵۰۰ متر مساحت کلی است. در بسیاری از اتاق‌های آن از شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های مینیاتور استفاده شده و معماری منحصر به فردی دارد. خانه حریری تبریز در سال ۱۳۷۷ شمسی به عنوان میراث ملی ایران ثبت گردید و اکنون برای بازدید عموم باز است.

آدرس

تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حریری تبریز

 

5. خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدر زاده تبریز

خانه حیدرزاده در زمان حکومت قاجار توسط شخصی به نام حاجی حبیب لک ساخته شد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان میراث ملی ایران ثبت گردید. این خانه زیبا و منحصر بفرد یکی از جاهای دیدنی تبریز است و به خاطر معماری بی‌نظیر همواره مورد توجه قرار گرفته است. نهایتاً در سال ۱۳۸۰ مرمت و بازسازی شده و از آن پس تا کنون به عنوان سازمان اطلاع‌رسانی گردشگری آذربایجان شرقی مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس

تبریز، میدان ساعت، مقصودیه، پشت عمارت شهرداری

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه حیدر زاده تبریز

 

6. خانه قدکی تبریز

خانه قدکی که با نام‌های خانه بهنام و خانه گنجه‌ای نیز شناخته می‌شود یکی از جاهای تاریخی تبریز است و در اواخر دوران زندیه و آغاز حکومت قاجار ساخته شد. این خانه در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر زیر مجموعه دانشگاه معماری تبریز می‌باشد. خانه قدکی تا به حال چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و در مرمت‌های اخیر تعدادی نقاشی فراسکو در این خانه کشف شده‌اند.

آدرس

تبریز، مقصودیه، دانشکده معماری تبریز

 

7. خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

بی‌شک یکی از مهم‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه های تور تبریز خانه مشروطه است که متعلق به حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده و به سفارش ایشان برای تجمع سران مشروطه و مردم ساخته شده است. این خانه در دوران حکومت قاجار و به سبک معماری قاجار بنا گردید. در حال حاضر در این ساختمان تندیس بسیاری از سران مشروطه و وسایل اختصاصی آنان قرار داده شده و به عنوان موزه مشروطه شناخته می‌شود. از مهم‌ترین اشیاء در این موزه اسلحه کمری ستارخان است.

آدرس

تبریز، راسته کوچه، غرب بازار بزرگ تبریز

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: خانه مشروطه تبریز

 

8. مقبره الشعرای تبریز

مقبره الشعرا تبریز

آرامستان‌ قدیمی به نام مقبره الشعرا از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که قدمت آن به سده هشتم شمسی می‌رسد. متأسفانه به دلیل چندین زمین‌لرزه که سالیان دور تبریز را لرزاندند حال دیگر مقبره‌های قدیمی قابل تشخیص نیستند. از آنجایی که این مقبره‌ها مورد احترام مردم بودند در سال ۱۳۵۰ بنای یادبود با طرحی از غلامرضا فرزان‌مهر در آن ساخته شد. مقبره استاد شهریار نیز در آرامستان مقبره الشعرا قرار دارد.

آدرس

تبریز، خیابان ثقه‌الاسلام

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: مقبره الشعرای تبریز 

 

9. قبرستان تاریخی پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار از جاهای دیدنی تبریز

قدیمی‌ترین گورستان اطراف شهر تبریز قبرستان تاریخی پینه شلوار است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می رسد. این گورستان در دامنه کوه سهند واقع شده و به دلیل سنگ مزار‌های عجیب، مورد توجه است. تمام سنگ‌ها از جنس سنگ خارا هستند که در کوه سهند به وفور یافت می‌شوند. جنس سخت سنگ خارا به طوری است که حتی با‌گذشت قرن‌ها، چندان دچار فرسایش نمی‌شود.

آدرس

تبریز، روستای مشایخ

ساعات بازدید

بازدید در هر ساعت آزاد و رایگان است اما توصیه می‌کنیم در ساعات روز و روشنایی عازم روستا شوید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قبرستان پینه شلوار تبریز

 

 

محله‌های تاریخی تبریز

 

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی یکی از کلانشهر‌های ایران است. این شهر زیبا در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده و آثار ارزشمندی از گذشته‌ها در خود نگاه داشته است. بسیاری از محله‌های تاریخی تبریز به شکوه گذشته باقی مانده‌اند و مهمترین جاهای دیدنی تبریز می‌باشند. تعدادی از این محله‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

10. محله مارالان تبریز

محله مارلان تبریز

مارالان یکی از محله‌های تاریخی تبریز می‌باشد که در جنوب شرقی شهر واقع شده است. از زمان‌های دور مارالان را با باغ‌های پر ثمر و سر سبز می شناخته‌اند. همچنین مارالان روزگاری محل اِسکان ارامنه تبریز بوده و از بقایای آن کوی و کلیسای مریم ننه و گذر ارمنی دونن موجود هستند.

برای دسترسی به این محله قدیمی و زیبا از بزرگراه آزادی به سمت شرق تبریز بروید.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: محله مارلان تبریز

 

11. محله چهار منار تبریز

محله چهار منار تبریز

محله چهار منار یکی از محله‌های بیست و چهار گانه تبریز قدیم است. وجه تسمیه چهار منار از ۴ منار بلند که در این منطقه قرار داشته، برگرفته شده است. همچنین در زمان قاجار بسیاری از توانگران و تاجران در محله چهار منار سکونت داشتند.

از مکان‌های تاریخی در محله چهار منار می‌توانیم به مدرسه، مسجد و بازار صادقیه اشاره کنیم. موقعیت دقیق این محله، ضلع شمالی بازار بزرگ تبریز است.

 

12. محله دوه چی (شتربان) تبریز

محله دوه‌چی یا شتربان از جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۳۰ مسجد بزرگ و کوچک در این کوی قرار گرفته‌اند. بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند در زمان‌های گذشته، تاجران محله دوه‌چی از شتر برای حمل و نقل استفاده می‌کردند و برای همین آنجا کم کم دوه‌چی نام گرفت. دوه در زبان ترکی به معنی شتر است. این محله قدیمی در شمال غربی تبریز قرار گرفته و همجوار رشته کوه سرخاب می‌باشد.

 

13. محله قدیمی باغمیشه تبریز

محله باغمیشه تبریز

باغمیشه از ترکیب دو کلمه باغ و میشه (بیشه) ساخته شده است. آنجا یکی از محله‌های تاریخی تبریز است که در زمان‌های گذشته از تعداد زیادی باغ میوه و بیشه سرسبز تشکیل شده بود. بسیاری از اهالی محله باغمیشه به کشاورزی و باغبانی مشغول بودند. سپس با گسترش شهرنشینی، این زمین‌های حاصل‌خیز واگذار شده و برای ساخت مجتمع‌های مسکونی تمام باغ‌ها از بین رفتند. محله باغمیشه در شمال شرقی تبریز است و همجوار کوهستان زینالی و رود اسبه ریز می‌باشد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: باغمیشه تبریز 

 

14. محله سنجران و راسته کوچه تبریز

محله سنجران و راسته کوچه تبریز از جاهای دیدنی تبریز هستند که اهالی آن نقش مهمی در قیام مشروطه داشتند. در حال حاضر خیابان فلسطین از مرکز محله سنجران می‌گذرد و سوی دیگر آن راسته کوچه است. راسته کوچه محل زندگی حاج مهدی کوزه‌کنانی از مشروطه خواهان به نام بوده که منزل ایشان تبدیل به موزه مشروطه تبریز شده است. به طور کلی چند مسجد مهم مانند مسجد جامع تبریز در راسته کوچه قرار دارند که محل تجمع مشروطه‌خواهان بودند.

 

 

 

طبیعت تبریز

 

شهر تبریز با رشته کوه‌ها محاصره شده و آب و هوایی کوهستانی دارد. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در اطراف این شهر باعث شده که هوای تبریز حتی در تابستان گرم و سوزان نباشد. جاذبه‌های طبیعی تبریز آبشار‌ها و پارک‌های جنگلی متعدد است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

15. باغ ائیل گلی  

باغ ائیل گلی تبریز

 

شب که شد نیازی به آدرس پرسیدن نبود چون باغ بزرگ ائیل گلی و هتل های اطرافش به راحتی از همه سوی شهر در دسترس بودند. این باغ به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی تبریز، آنقدر بزرگ است که از هر طرف می توانی وارد آن شوی. می توان این پارک را با پارک ملت مشهد مقایسه کرد ولی نوع پوشش گیاهی آن کاملا با پارک مشهد متفاوت است. پارک ائیل گلی زمین های وسیع و چمن کاری شده ای دارد که می توان راحت روی آن پا گذاشت یا دراز کشید. خانواده های بسیاری در آن جا دور هم جمع شده بودند و از آب و هوای خوب و نسیم ملایم سرِ شب لذت می بردند. شبی که ما آنجا بودیم یک مردِ حدودا 40 ساله با دوستانش گوشه ای نشسته بود و یک ترانه زیبای آذری می خواند. صدایش سحرانگیز بود و آدم را جای خودش میخکوب می کرد. نمی توانم بگویم تا چه حد حال و هوای باغ ائیل گلی شورانگیز بود.    

بخش مهم و تاریخی این پارک عمارت ائیل گلی است. این عمارتِ کلاه فرنگی که معلوم نیست مربوط به دوره صفویه است یا به قبل از دوره آن ها بر می گردد در وسط آب قرار گرفته است. به عبارت دیگر ائیل گلی، از مهمترین جاهای دیدنی تبریز و بنایی جزیره ای است که نمونه آن نه تنها در ایران که در جهان نیز باقی نمانده است. سلاطین و امرایی که در این کاخ ها میان آب استراحت می کردند، چه ساعات و حال خوشی را تجربه می کرده اند. باد از هر سو می وزیده و صدای آن از لابلای شاخ و برگ درختان موسیقی ای دل انگیز می نواخته است.  

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ائل گلی تبریز

 

16. روستای صخره ای کندوان  

روستای صخره ای کندوان

 

کندوان در 60 کیلومتری جنوب غرب تبریز قرار گرفته و از جهانی ترین جاهای دیدنی تبریز ست. وقتی از دور این روستای صخره ای را می بینی، حتی اگر قصد رفتن به آنجا را نداشته باشی و برنامه ریزی برای دیدنش نکرده باشی، پاهایت سست می شود و نمی توانی سر ماشین را کج نکنی و به آنجا نروی. برای من که اینطور بود. ولی شوهر خواهرم که با ما همسفر شده بود، اینگونه فکر نمی کرد و راضی نمی شد به کندوان بیاید، چون کارهایش عقب افتاده بود و باید هر چه زودتر به مشهد بر می گشت. در نهایت زورِ من چربید و آن ها را به کندوان بردم.

وقتی تجربه گردشی متفاوت در این روستا و زندگی مردم را تماشا کردند حیرت زده شده بودند. شوهر خواهرم چنان تحت تاثیر قرار گرفته بود که اصرار داشت شب را در یکی از خانه های روستایی اقامت کند. زندگیِ بی تجمل این مردم در دل صخره ها در عین سختی و مشقت هایی که دارد، برای گردشگران جذاب و حیرت انگیز است. این مردم خانه هایشان را با دست های خودشان در دل کوه کنده اند و برای بالا و پایین رفتن از خیابان ها دست همت به کمر می گیرند و با پای پیاده حرکت می کنند. از این ها گذشته آب و هوای کندوان به شدت مطبوع و دل انگیز است و آدم را مست می کند. همین هوای پاک، آن ها را اینگونه قوی و سالم نگه داشته است.    

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: روستای صخره ای کندوان در تبریز

 

17. آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندریا آبشار ملک کیان از جمله جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز است که برای صخره نوردی در فصل بهار و تابستان و یخ‌نوردی در فصل پاییز و زمستان مناسب می‌باشد. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است و متأسفانه امکانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد ولی مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان به‌ خصوص صخره‌نوردان حرفه‌ای می‌باشد. در فصل سرما حتماً با یک لیدر حرفه‌ای به آبشار اسکندر بروید زیرا بارش برف و یخبندان شرایط خاص و خطرناکی بوجود می‌آورد.

دسترسی

جاده تبریز-اهر، روستای طویقون

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: آبشار اسکندر تبریز

 

18. گوم تپه تبریز

قوم تپه تبریز

گوم تپه یا قوم تپه تنها کویر منطقه آذربایجان است. با سفر به قوم تپه می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به کویر‌های مرکزی ایران داشته باشید. این منطقه حدود ۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و از تپه‌های شنی و ماسه ای تشکیل شده که در ساعات میانی روز زیر تابش آفتاب سوزان، گرم می‌شوند. در روستای نزدیک این کویر شتر نیز نگهداری می‌شود. قوم تپه یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز است که در منطقه خود بی‌نظیر می‌باشد.

دسترسی

شمال غربی تبریز، منطقه صوفیان

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: قوم تپه تبریز

 

19. پارک ملی کنتال تبریز

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال در نزدیکی مرز ارمنستان و ایران است و حدود ۷۰۰۰ هکتار مساحت دارد. این پارک جنگلی ۳۵۰ گونه جانوری را در خود جای داده و پوشش گیاهی متنوعی در آن قابل مشاهده است. برای سفر به این نقطه گردشگری حتماً باید با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا خطر مواجه با حیوانات وحشی مانند خرس و گراز وجود دارد. پارک ملی کنتال کوهستانی و جنگلی است  و از مهم‌ترین و بکرترین جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود.

پارک ملی کنتال و کندوهای عسل

دسترسی

آذربایجان شرقی، جلفا

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: پارک ملی کنتال تبریز

 

20. جنگل ارسباران تبریز

ارسباران جاذبه طبیعی تبریز

جنگل ارسباران با عنوان قلب حیات وحش ایران شناخته می‌شود. جنگل‌های وسیع ارسباران با هوای تازه کوهستانی در مرز ایران و ارمنستان قرار گرفته‌اند. بسیاری از طبیعت‌دوستان و گردشگران در فصل بهار و تابستان عازم این جنگل‌ها می‌شوند و در کمپ یا اقامتگاههای عشایری مستقر می‌گردند. برای سفر به ارسباران حتماً با لیدر‌های حرفه‌ای همراه شوید زیرا همواره خطر حیوانات وحشی یا گم کردن مسیر وجود دارد.

دسترسی

آذربایجان شرقی، کلیبر

کسب اطلاعات بیشتر درباره این جاذبه: ارسباران