قشم از جزایر جنوب کشور با ساحلی آرام و شهری روح بخش است. این شهر که از بزرگترین جزایر استان هرمزگان به شمار می رود، به اندازه جزیره کیش، لوکس و مدرن نشده است. همین موضوع فرصت خوبی شده که بتوان به معنای واقعی در آن بومگردی کرد و حس و حالی متفاوت را تجربه نمود. قیمت تور قشم، ارزان تر است و محصولات آن به طرز قابل توجهی از کیش و حتی از سایر شهرهای ایران مناسب تر است. می توانید در فصل پاییز با رزرو تور قشم، کل اقلام مورد نیاز به خصوص پوشاک را به صورت عمده یا تکی با قیمت های استثنایی برای عید و سایر ایام سال خریداری کنید و با دستِ پُر به شهرتان برگردید. در این میان جاذبه ها و جاهای دیدنی قشم، غذاهای بی نظیر و سواحل و تفریحاتش نیز وقت گردشگران را پر می کند.   

 

جزیره هرمز، تور قشم

معرفی قشم

 

قشم از شمال به بندر عباس، از جنوب به جزیره هنگام، از جنوب غربی به جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک و از شرق به جزیره لارک می رسد. این منطقه از دوره ساسانیان و یا حتی پیش تر، در زمان مادها ساکنانی داشته و بعد از فتح منطقه در دوره اسلام، فرهنگی اسلامی به خود گرفته است. حکومت هایی مثل آل بویه در عصر خلافت عباسی و ایلخانان مغول در آنجا حکومت هایی داشته اند. بعدها پرتغالی ها قشم را کشف کرده اند و تا دوره قاجار بر آن مسلط بوده اند ولی از آن پس خوشبختانه این جزیره دوست داشتنی دوباره جزو مایملک ایران شد و ما امروز می توانیم در قالب تور قشم هر زمان که اراده کردیم از راه های زمینی و هوایی به آن سفر کنیم.

قشم آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. تابستان ها بسیار گرم می شود و گاه گرمای آن به 46 درجه می رسد. بهترین فصل برای انتخاب تور قشم، زمستان است. در این فصل بدون نیاز به سیستم گرمایشی می توانید با لباس های نازک در جزیره بگردید و از آب و هوای مطبوع آن لذت ببرید.

 

 سد گوران، تور قشم

سد گوران در قشم

 

جاهای دیدنی در تور قشم

 

معمولا در هر یک از هتل های قشم که ساکن شده باشید، تور قشم یک یا دور روز گشت شهری را به صورت رایگان برایتان به ارمغان می آورد. روز اول گردشگران را به دیدن مهمترین جاذبه های تور قشم می برند و نوبت دیگر هم به صورت رایگان به بازار های شهر قشم و منطقه درگهان می روند. با این همه اگر دوست دارید همه جاذبه های تور قشم را از نظر بگذرانید، بهتر است اولا یک هفته در جزیره بمانید، دوما طبق برنامه، لیستی را که برایتان می آوریم بازدید کنید.

ژئو پارک قشم تنها ژئوپارکی است که در کل خاورمیانه توانسته به ثبت جهانی (یونسکو) برسد. در این منطقه گونه های مختلف و نادری از پرنده ها و خزندگان و چهارپایان زیست می کنند. این گونه های زیستی بر اهمیت تور قشم افزوده اند و آن را به منطقه و اکوسیستمی بی نظیر تبدیل کرده اند. در تور قشم انواع پدیده های زمین شناسی، بوم شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی و در کل 25 ژئوسایت وجود دارد. دره ستارگان، جنگل حرا، جزایر ناز، غار خربس، تنگه چاهکوه، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها، تالاب پرندگان و... بخشی از این ژئوپارک در تور قشم به شمار می روند.

 

تور قشم

 

دره ستارگان

 

دره ستاره ها از عجایب هفتگانه تور قشم محسوب می شود. این دره خارق العاده و رمزآلود که هنگام وزش باد، سر و صداهای عجیبی تولید می کند، در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است. دره ستارگان نزدیک به دو میلیون سال قدمت دارد و در اثر باد و باران و فرسایش خاک به وجود آمده است. در افکار عامه اینچنین جا افتاده که ستاره ای از آسمان به قلب جزیره افتاده و باعث شده دره به این صورت شکل بگیرد. برخی نیز آنجا را محل رفت و آمد اجنه و ارواح می دانند. همه این افکار ناشی از ظاهر عجیب و غریب و تو در توی دره ستارگان است. در تور قشم گشت و گذار در تو در توهای دره ستارگان را فراموش نکنید.

 

دره ستارگان، تور قشم

 

جزیره ناز

 

جزایر ناز به دلیل ساحل دیدنی و متفاوتش مورد توجه گردشگران تور قشم قرار گرفته است. در هنگام جزر دریا، شن های درخشان و شفاف همچون صخره از آب سر بر می آورند. محلی ها به این جزیره دو کَردَه می گویند. گویی این جزایر گاهی ناز می کنند و زیر آب پنهان می شوند و به هنگام جزر دریا پیدا می گردند. در این هنگام باریکه ای از خشکی این جزیره را به جزیره قشم وصل می کند و امکان رفت و آمد بین دو جزیره را فراهم می سازد. اگر در این مدت کوتاه، راه رفته را برنگردید، اسیر آب می شوید و خدای نکرده با جزیره زیر آب می مانید. از بالای ارتفاعات جزیره ناز چشم اندازی از تنگه هرمز و جزیره لارک نیز دیده می شود.

 

جزیره ناز، تور قشم

 

تنگه چاهکوه

 

تنگه چاهکوه مقصد مهم طبیعت گردی در تور قشم به شمار می رود و میان دو دره عمود بر هم با دیوارهای حفره ای قرار گرفته است. حفره ها، این دره صعب العبور را عجیب تر کرده اند. عبور از تنگه چاهکوه، تنها کار طبیعت گردان حرفه ای با کفش و امکانات صخره نوردی و سنگ نوردی است. از سختی های عبور از تنگه این است که در بعضی قسمت های آن، آب هایی گودال مانند شگل گرفته که از عمق زیادی برخوردار است. تماشا و رصد ستارگان در آسمان شب شکوه بی نظیری در تنگه چاهکوه دارد.

 

جزیره هنگام

 

همانطور که پیشتر اشاره شد جزیره هنگام در جنوب جزیره قشم قرار گرفته و از جاذبه های تور قشم محسوب می شود. این جزیره تنها 2 کیلومتر با قشم فاصله دارد و مهمترین دلیل جذابیتش، دلفین های بازیگوشی است که دور و برِ قایق های گردشگران شنا می کنند. شن های براق و تمیز و آب های فیروزه ای جزیره هنگام مناظری دلنشین را پدید آورده است. گردشگران تور قشم معمولا در جزیره هنگام به جمع آوری صدف های کوچک و بزرگ مشغول می شوند.

 

دلفین ها در جزیره هنگامدلفین ها در جزیره هنگام

 

چاه های تل آب یا طلا

 

از دیگر جاذبه های شگفت انگیز قشم، چاه های تل آب یا طلا در 76 کیلومتری قشم است که تاریخی طولانی دارد و احتمالا به دوره هخامنشی می رسد. این چاه ها را برای ذخیره آب باران در اشکال دایره، لوزی  و اشک می ساخته اند و امروزه به جاذبه ای گردشگری از گذشته های دور تبدیل شده و به جنبه های تاریخی تور قشم رونق داده است. از دیگر جاذبه های این منطقه، قلعه ای به نام قلعه نادری است که در داخل گودال دامنه کوه قرار گرفته است. چاه های تل آب با فرودگاه قشم تنها 30 کیلومتر فاصله دارد.

 

چاه های تل آب قشم

 

غار خربس

 

غار خربس در روستایی به همین نام قرار گرفته که به روزگار ساسانی بر می گردد. دهانه غار در دل کوه، بین 20 تا 30 متر در بخش های مختلف، ارتفاع دارد. غار خربس نزد گردشگرانی که تور قشم را خریداری کرده اند طرفداران زیادی دارد و همواره بازدیدکنندگانی در آن حضور دارند. روبروی قلعه خربس، گورهایی باستانی نیز به چشم می خورد که بر دهانه غار اشراف دارد. غار خربس در 15 کیلومتری قشم واقع شده است.

 

پارک کروکودیل، قشمپارک کروکودیل ها در قشم

 

از دیگر دیدنی های تور قشم می توان به غار نمکدان، جنگل حرا، منطقه کاسه سلخ، انجیر معابد، پارک زیتون، درگهان، روستای شیب دراز، سد گوران، پارک کروکودیل، آکواریوم پروانه آبی، تفریحاتی مثل پاراگلایدر، غواصی، قایق رانی و غیره اشاره کرد.

 

 

هتل ها در تور قشم

 

در تور قشم برای اقامت گزینه های مختلفی مثل هتل، اقامتگاه بومگردی و آپارتمان وجود دارد. هتل های قشم به دلیل نزدیک بودن به مراکز خرید و مرکز شهر، طرفداران بیشتری دارد. هتل های پنج ستاره و لوکس قشم مثل هتل سورینت، هتل اروم، هتل فولتون، هتل مارینا 2، پلاژ سیمین و هتل ژئوپارک، هتل های نسبتا گرانی به شمار می روند و از امکاناتی در حد هتل های 5 ستاره برخوردارند. هتل های میان رده در تور قشم، از قبیل هتل دیانا، هتل ساحلی خلیج فارس، هتل آرام، هتل کیمیا 4، هتل سینگو، هتل آپارتمان پلاس و غیره اند که قیمت هایی مناسب تر دارند ولی امکانات خوبی در تور قشم برایتان رقم می زنند. در تور قشم هتل های ارزان قیمت نیز فراوان است ولی این ارزانی به معنی ضعیف بودن و نبود خدمات نیست، منتها امکانات هتل های پنج ستاره و چهار ستاره را ندارند. هتل آسماری، هتل دیپلمات، هتل آسمان، هتل نخل زرین، هتل پرشین گلف، هتل ایرسا، هتل آپارتمان وانیا و غیره جزو هتل های ارزان در تور قشم به شمار می روند.

 

قشم هتل

 

از جمله اقامتگاه های بومگردی در تور قشم می توان به کاشانه مهمان لرد سوزا در شهر سوزا، خانه سنتی هفت رنگو، زینت دریایی در روستای سلخ، اقامتگاه کلدونگ در روستای دهخدا، ناخدا امینی در روستای طبل، ناخدا علی صالح در روستای سهیلی و غیره اند. بیشتر این اقامتگاه ها در مناطق روستایی قرار دارند.   

 

رستوران ها و غذا در تور قشم

 

قشم غذاهای یخاص خودش دارد که از رنگ و بوی غذاهای جنوبی و ساحلی است. این غذاهای تند و تیز و انواع ماهی ها در رستوران های معروف تور قشن نیز پیدا می شود. در رستوران ها می توان میگو، ماهی، کوسه و سایر غذاها را سفارش داد. از

مهمترین رستوران ها در تور قشم ، رستوران خاله است. خاله خانم از بومیان جزیره است و در رستوران کوچکش غذاهای محلی با عطر و طعم غذای خانگی را برای میهمانانش می پزد. سمبوسه، فلافل، کوسه، ماهی مرکب و میکس از غذاهای پر طرفدار در رستوران اوست. این رستوران فقط برای شام در خدمت مشتریان است.

 

غذای دریایی قشمبشقاب میکس دریایی در قشم

 

رستوران نعیم، رستورانی بزرگ با بوفه و انواع غذاهای دریایی و معمولی است. میگوهای پفکی رستوران نعیم حرف ندارد. علاوه بر آن مشتریان در تور قشم معمولا از ماهی شیر، ماهی کبابی و قلیه ماهی رستوران نعیم هم استقبال می کنند. از دیگر غذاهای رستوران، مرغ، کباب، استیک و برنج های هندی است. قیمت غذاهای رستوران نعیم تقریبا زیاد است ولی حجم پرس های غذا زیاد است و هر یک غذا دو نفر را سیر می کند.

رستوران الوند تا چند سال پیش در کنار ساحل و در مجاورت هتل دیپلمات قرار داشت ولی حالا از آن روزگار پر رونقش گذشته چون محل رستوران را عوض کرده اند. محل جدید رستوران الوند، در داخل هتل الوند در میدان شهداست. غذای مخصوص این رستوران قلیه ماهی، بشقاب کوسه، بشقاب میکس دریایی و انواع غذاهای دریایی است. این رستوران هم از بوفه برخوردار است و غذاهای لاکچری اش قیمت هایی نسبتا گران دارد.

در قشم به جای اینکه مغازه هایی مخصوص جگر به نام جگرگی وجود داشته باشد، مغازه های کباب بز رونق دارد. این غذا از پر طرفدار ترین غذاهای تور قشم است که مثل همان جگر، گوشت را در تکه های کوچک به سیخ کشیده و کباب می کنند. این کباب آنقدر لذیذ و دندان گیر است که هیچ کس نباید آن را از دست بدهد. یکی از مغازه های معروف کباب بز در قشم، در خیابان میدان شهدا، روبروی مرکز خرید سام و زال است.

 

رستوران های قشمکباب بز در تور قشم

 

 

بازارهای قشم

 

بازارهای قشم به دلیل قیمت مناسب از رونق زیادی برخوردار است. در این میان بازارِ منطقه روستایی درگهان هم اجناس ارزان تری ارائه می کند هم پوشاک و سوغات قشم را از آنجا می توان به صورت عمده و کلی خریدای نمود. در تور قشم مهمترین محصولات و اصناف، پوشاک است. لوازم ورزشی و کیف و کفش هم معمولا با قیمت های بسیار مناسبی پیدا می شود. از مهمترین مراکز خرید شهر قشم می توان به بازار قدیمی معروف ستاره، بازار فردوسی، بازار مروارید، بازار دریا و بازار صدف اشاره کرد که عموما به هتل های قشم نیز نزدیک اند. تور قشم به این بازارها رونق دارد و به همین علت هتل ها نیز در نزدیک بازار و مراکز خرید شکل گرفته است.

 

 

حمل و نقل درون شهری در تور قشم

 

در تور قشم خبری از اتوبوس و سرویس حمل و نقل عمومی نیست. اگر قصد داشته باشید از جایی به جای بروید یا باید از ون های هتل ها استفاده کنید، یا ماشین خارجی کرایه کنید، یا سوار تاکسی شوید. هزینه تاکسی های دربست هم تقریبا بالاست چرا که مسیرها معمولا دور است. برای رفتن از سمت هتل و بازارها به مناطق تاریخی و جاذبه های طبیعی تور قشم باید مسیری طولانی را با تاکسی بپیمایید.

 

کرایه ماشین در قشم

 

برای رزرو تور ارزان قشم یا انواع تور لحظه آخری به مقصد کیش، قشم، مشهد، اصفهان، شیراز و همه نقاط کشور از طریق سایت تورگردان اقدام کنید.